השוואה בין עישון מריחואנה ובין THC פומי להקלה על כאב (Neuropsychopharmacology)

מהמחקר הראשון מסוגו להשוואה ישירה בין עישון מריחואנה ובין THC פומי (Dronabinol) עולה כי שני התכשירים הביאו להקלה בכאב, אך ההשפעה של הטיפול הפומי הייתה ממושכת יותר.

במחקר האקראי, כפל-סמיות, החוקרים בחנו את פוטנציאל שיכוך הכאבים של תכשירים אלו באנשים בריאים שעישנו מריחואנה על-בסיס יומי ומצאו גם כי עם Dronabinol קיים סיכוי נמוך יותר לשימוש לרעה.

החוקרים מאמינים כי למחקר חשיבות רבה, מאחר שבימים אלו נערכים דיונים רבים אודות השימוש הרפואי במריחואנה, כאשר מעולם לא נערך מחקר להשוואת שתי גישות הטיפול, בפרט תחת תנאים מבוקרים. עם זאת, הם לא תכננו להוכיח כי הטיפול הפומי עדיף על עישון מריחואנה או שההיפך הוא הנכון; כל שביקשו היה לבחון את הנתונים.

מדגם המחקר כלל 30 מתנדבים בריאים, עם מספר דומה של גברים ונשים, בגיל ממוצע של 27 שנים, שעישנו מריחואנה למשך תקופה ממוצעת של שמונה שנים (בגברים) ותשע שנים (בנשים). החוקרים כללו רק משתתפים שעישנו שלוש סיגריות מריחואנה, או יותר, לפחות ארבע פעמים בשבוע, במהלך ארבעת השבועות האחרונים, לא השתמשו בסמים אסורים אחרים ולא סבלו מתלות באלכוהול או הפרעות כאב.

המשתתפים במחקר לקחו חלק בחמש פגישות במהלך תקופה של 2-4 שבועות, כל אחת ארכה 6-7 שעות. במהלך המפגשים הללו, החוקרים השוו בין סיגריות מריחואנה שכללו פלסבו, 1.98% ו-3.56%, עם פלסבו פומי שהכיל THC, 10 מ”ג או 20 מ”ג.

להערכת הכאב, החוקרים ערכו מבחן קור שהחל עם הכנסת יד שמאל לאמבטיית מים חמים (37 מעלות צלזיוס) למשך שלוש דקות ולאחר מכן העברתה לאמבטיית מים קרים (4 מעלות צלזיוס). המשתתפים התבקשו לסבול את הגירוי לפרק הזמן ארוך ככל הניתן, לכל היותר למשך שתי דקות.

החוקרים תיעדו את הרגישות לכאב (היקף הזמן שהמשתתפים הצליחו לסבול את תחושת הקור עד לדיווח על כאב) וסבילות לכאב (פרק הזמן שהמשתתפים הצליחו לסבול את המים הקרים לפני שהוציאו את ידם), כמו גם את קצב הלב ולחץ הדם.

מיד לאחר הוצאת היד מהמים הקרים, המשתתפים דירגו את עוצמת הכאב ואת דרגת המטרד עקב גירוי מים קרים בסולם של 0-10. הם גם תיארו את אופי הכאב ואת מצב הרוח והתסמינים הגופניים שלהם.

מהמחקר עלה כי בהשוואה לפלסבו, הן מריחואנה והן Dronabinol הפחיתו את הרגישות לכאב (3.56%;  20 מ”ג), הגדילו את הסבילות לכאב (1.98%; 20 מ”ג) והביאו לירידה בדירוג הסובייקטיבי של עוצמת הכאב (1.98%, 3.56%; 20 מ”ג).

למרות שהיקף שיא השינוי ברגישות לכאב וסבילות לא היו שונים משמעותית בין הקבוצות, עם Dronabinol ההשפעה נמשכה לתקופה ארוכה יותר. התגובה לכאב לא הייתה שונה משמעותית בין גברים ונשים.

החוקרים השוו גם בין Dronabinol ובין עישון מריחואנה להערכת הסיכוי לשימוש לרעה ומצאו כי הן עישון מריחואנה והן Dronabinol במינון 20 מ”ג הביאו לעליה במדדים הסובייקטיביים הנוגעים לשימוש לרעה, בהשוואה לפלסבו. מדדים אלו היו ברובם גבוהים יותר עם עישון מריחואנה.

המחקר הנוכחי פותח את הדלת להבנה טובה יותר של ההשפעה התרפויטית של קנבינואידים כטיפול להקלה על כאב.

Neuropsychopharmacology. Published online April 22, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה