האם תרופות ממשפחת SSRI מעלות את הסיכון לדימום ותמותה בחולים לאחר ניתוח? (JAMA Intern Med)

במחקר חדש שפורסם במהלך חודש אפריל בכתב העת JAMA Internal Medicine טיפול בתר-ניתוחי בתרופות ממשפחת SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor) נקשר עם סיכון מוגבר לדימומים, עירויים, אשפוזים חוזרים ותמותה.

המחקר הרטרוספקטיבי הגדול כלל 375 בתי חולים ברחבי ארצות הברית ולמעלה ממיליון מבוגרים, ומהתוצאות עולה כי טיפול ב-SSRI סביב תקופת הניתוח מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים.

לדברי החוקרים, מספר מחקרים קטנים רמזו לבעיה, אך הקשר מעולם לא הוכח היטב. עם מאגר הנתונים הגדול הנ”ל, הם חשים בטוחים בקביעה כי קיים קשר בין תרופות ממשפחת SSRI ובין עליה של כ-10% בסיכון לסיבוכים. החוקרים מוסיפים עוד כי התרופות הנ”ל נקשרו עם סיכון מוגבר להפרעות קצב לב ותמותה פתאומית בחולים לא-מאושפזים.

החוקרים מציינים גם כי SSRI נקשרו עם דימומים וסיבוכים אחרים בחולים סביב ניתוחים. בדומה, התרופות נקשרו עם סיכון מוגבר לדימומים סביב ניתוחים אורתופדיים וניתוח מעקפים של העורקים הכליליים.

עם זאת, הערכת הסיכון לדימומים וסיבוכים על-רקע הטיפול ב-SSRI נתקלה במגבלות הנובעות מהעדר מחקרים רב-מרכזיים או מחקרים שכללו מגוון פרוצדורות ניתוחיות או מנתחים. בנוסף, מחקרים מעטים היו גדולים דיו להערכת תוצאות נדירות, דוגמת דימומים או תמותה.

החוקרים כותבים כי בחולים המטופלים ב-SSRI תועדה שכיחות גבוהה יותר של השמנת-יתר, מחלת ריאות חסימתית כרונית ודיכאון, שבפני עצמם מעלים את הסיכון הניתוחי.

במטרה לקבוע אם טיפול בתר-ניתוחי ב-SSRI מלווה בסיבוכים ניתוחיים, החוקרים ערכו מחקר רטרוספקטיבי שכלל מדגם ארצי של 530,416 מבוגרים שעברו ניתוח מג’ורי, ובחנו את התוצאות בחולים שטופלו ב-SSRI, בהשוואה לאלו שלא קיבלו את הטיפול התרופתי.

המדדים העיקריים של המחקר כללו תמותה באשפוז, משך האשפוז, אשפוז חוזר בתוך 30 ימים, אירועי דמם, עירויים והיארעות הפרעות קצב חדריות.

מבין כלל המדגם, 72,540 משתתפים טופלו ב-SSRI (13.7%) סביב הניתוח, כאשר התכשירים הנפוצים בשימוש כללו את Escitalopram, Fluoxetine, Paroxetine, Citalopram ו-Fluvoxamine.

מהתוצאות עולה כי בהשוואה לאלו שלא קיבלו טיפול ב-SSRI, בחולים שטופלו סביב הניתוח בתרופות אלו, שיעורי התמותה הכוללים היו גבוהים יותר (יחס סיכויים מתוקן של 1.20), עם שיעור גבוה יותר של אשפוזים חוזרים בתוך 30 ימים (יחס סיכויים מתוקן של 1.22) וסיכוי גבוה יותר לדימומים (יחס סיכויים מתוקן של 1.09).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהתוצאות עולה קשר בין SSRI ובין מגוון סיבוכים לאחר ניתוחים מג’וריים. הם מוסיפים כי השהיית טיפול ב-SSRI בעת הניתוח עשויה לשמש כגישה שמרנית אפשרית, אך דרושים מחקרים פרוספקטיביים בנושא.

JAMA Intern Med. Published online April 29, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה