האם יש מקום למתן תוספי וויטמין D לכלל האוכלוסייה? (מתוך כנס ה-European Congress on Endocrinology)

שני מומחים מובילים בנושא וויטמין D הסכימו שלא להסכים במהלך דיון שנערך במסגרת הכנס מטעם ה-European Congress on Endocrinology, בנושא התועלת של מתן תופי וויטמין D לכלל הציבור.

הטיעונים של המומחים נתמכו בעדויות מדעיות, ושניהם הסכימו כי ישנן קבוצות מסוימות בהן חשוב להבטיח רמות מספקות של וויטמין D, דוגמת נשים בהריון ומטופלים בסיכון לאוסטיאופורוזיס או אלו שכבר פיתחו את מחלת העצם. הם גם מסכימים כי אחת הדרכים להגדיל את רמות וויטמין D היא באמצעות חשיפה לאור השמש במשך 30 דקות ביום.

עם זאת, נקודות המחלוקת נוגעות לחשיבות מתן תוספי וויטמין D לחלק נרחב יותר מהאוכלוסייה. מצד אחד, ד”ר שנטל מתיו מבלגיה טוענת כי רשימת החולים הנדרשים לרמות מספקות של וויטמין D היא כה ארוכה, עד שהגיוני יותר לתת את התוספים במינונים נמוכים לכולם. מנגד, ד”ר מארק קופר מבריטניה טוען כי התוספים נדרשים רק לאוכלוסיות מטופלים מסוימות, שאכן נדרשות לתוספים וכי בהחלט לא מדובר ברוב רובה של האוכלוסייה.

ד”ר מתיו מסבירה כי התפקיד המרכזי של וויטמין D הוא לעודד ספיגה של סידן במערכת העיכול. חסר וויטמין D מוגדר לרוב בנוכחות רמות נמוכות מ-20 ננוגרם למ”ל (מתחת ל-50 ננומול לליטר), וקיימת קורלציה במחקרים תצפיתיים גדולים, לפיה באנשים עם חסר וויטמין D קיימת שכיחות גדולה יותר של ממאירויות, בעיקר סרטן מעי גס ורקטום, עם עליה בשכיחות מחלות לב וכלי דם, פגיעה בתפקוד מערכת החיסון וסיכון מוגבר לתמותה.

להערכת ד”ר מתיו, המפתח הוא מתן מינונים נמוכים יותר של וויטמין D מכפי שהומלץ בעבר. ה-US Endocrine Society Guidance, לדוגמא, ממליץ על מתן תוספים במינון של עד 2,000 יחידות ליום, אך סביר יותר להמליץ על מינון של 600-800 יחידות ביום. לסיכום, להערכתה נדרשת תוספת של וויטמין D, אך אין מקום למתן המינונים הגבוהים.

מנגד, ד”ר קופר טען כי כיום אנשים מצויים יותר במקומות סגורים, כאשר רמות נמוכות יותר של וויטמין D נקשרו עם מחלות ממאירות, מחלות לב, שכיחות מוגברת של סוכרת, קיצור תוחלת החיים ועוד ועוד. למעשה, קשה יהיה למצוא מחלה שאינה קשורה כליל עם חסר וויטמין D. אבל, הבעיה היא שהתועלת המוצעת של וויטמין D מבוססת על מחקרים תצפיתיים בלבד ודרושות עדויות מוצקות יותר בנושא.

ד”ר קופר ציין את מחקר RECORD מבריטניה, בו בחנו את מתן תוספי וויטמין D ושכיחות שברים ב-5,000 נשים שהתגוררו בקהילה. ממצאי המחקר פורסמו בשנת 2005 בכתב העת Lancet והראו כי נטילת תוספי וויטמין D מריכוז של 38 ננומול לליטר, עם עליה ל-62 ננומול לליטר, לא תועדה כל תועלת בכל הנוגע לשכיחות הנפילות והשברים.

לדבריו, ישנם מחקרים אקראיים ומבוקרים נוספים, ולהערכתו רובם הדגימו תוצאות שליליות. מחקר Women’s Health Initiative, שכלל 36,000 משתתפות שנטלו תוספי וויטמין D עם סידן לא הצליח להדגים כל השפעה. עם זאת, מהנתונים עלה כי הטיפול המשולב הביא לעליה של 70% בשכיחות אבני כליות, עליה שאינה מוצדקת מבחינה רפואית.

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA בשנת 2010 דווח על מתן תוספי וויטמין D לנשים בחודשי החורף באוסטרליה. בקבוצת ההתערבות רמות וויטמין D עמדו בסוף המחקר על 75 ננומול לליטר, בהשוואה לרמה של 50 ננומול לליטר בקבוצת הפלסבו. אך התוצאה הייתה שוויטמין D הביא לעליה משמעותית בנפילות ושברים. באחת מכל שלוש נשים תועדה נפילה נוספת בשל וויטמין D.

ד”ר קופר המשיך וציין מספר מחקרים אקראיים אחרים שפורסמו לאחרונה בנוגע למתן תוספי וויטמין D והשפעתו על תפקוד קוגניטיבי, כוח שרירים, ממאירויות, אוסטיאוארתריטיס, שחפת וכדומה. לדבריו, מדובר היה מינונים שונים של וויטמין D, מחקרים שונים, כולם מתוכננים בקפידה, כולם פורסמו בכתבי עת נחשבים, וכולם הדגימו תוצאות שליליות.

מנגד, ד”ר מתיו הסבירה כי מחקרים התערבותיים מתקשים להתמודד עם סוגיות הנוגעות להיענות, כאשר ידוע כי במידה ונדרש להקפיד על נטילת כדור כל יום, אזי צפוי כי החולים ישכחו להקפיד על הטיפול. לכן, כל המחקרים ההתערבותיים שנערכו בנושא כללו מתן מינונים גבוהים של וויטמין D פעם בחודש, פעם בחודשיים וזו אינה ההמלצה שהיא מעלה.

לדבריה, כרגע כמחצית מהאוכלוסייה סובלת מחסר וויטמין D, וכולנו נדרשים לריכוז גבוה יותר מהריכוז הנוכחי. בערב הסעודית הריכוז הממוצע נמוך מ-20 ננוגרם למ”ל, האם יש להמתין עד מתן התוספים לחולים בסעודיה? ידוע כי כולם סובלים מחסר של הוויטמין מאחר שהחום מצמצם את החשיפה לשמש.

בכל המחקרים בנושא, חסר וויטמין D נקשר עם תוצאות שליליות וידוע כי תיקון החסר עם מינונים נמוכים מונע סיבוכים. עוד היא מוסיפה כי עלויות בדיקת רמות וויטמין D בכולם הן גבוהות מדי וממליצה להפסיק להעריך את רמות הוויטמין ולהתחיל במתן מינונים נמוכים של הוויטמין לכלל האוכלוסייה וזאת בדומה להמלצות ה-IOM, לפיהן מומלץ מתן וויטמין D במינון 400 יחידות ליום לילדים מתחת לגיל שנה, 800 יחידות ליום לאלו מעל גיל 70 ולכל היתר, מומלץ מינון של 600 יחידות ליום.

ד”ר קופר השיב כי אין ספק כי באוכלוסיות בסיכון לרככת או היפוקלצמיה נדרש מתן וויטמין D. הריון הוא מצב בו אין ספק שיש להבטיח כי הרמות מספקות, למרות שלאחרונה נערך דיון בנושא, וישנה חובה למתן וויטמין D לטיפול באוסטיאופורוזיס. אך מה באשר ליתר האוכלוסייה, מה המשמעות של ספיגה מעט תת-אופטימאלית של סידן? האם יש לה בכלל חשיבות?

מתוך כנס ה-European Congress on Endocrinology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (או American Diabetes Association) עולה כי בדיקה גנטית לזיהוי נטייה להפרעה בשובע לאחר ארוחה (Abnormal Postprandial Satiety) עשויה לסייע בחיזוי טיב התגובה לטיפול ב-Semaglutide, אם כי לא הודגם קשר דומה עם הטיפול בתכשיר אחר מאותה משפחה. הבדיקה הינה חלק מהפורטפוליו של MyPhenome Obesity Phenotyping Portfolio של חברת […]

  • האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    בחולים עם סוכרת מסוג 2, עודף-משקל או השמנת-יתר, טיפול ב-Semaglutide מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של NAION (או Non-Arteritic Anterior Ischemic Optic Neuropathy), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 16,827 חולים ממרכז Massachusetts Eye and Ear בבוסטון. החוקרים התמקדו ב-710 חולים עם סוכרת מסוג 2 , כולל 194 חולים שקיבלו […]

  • מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך שינה ארוך יותר והתחלת שינה בשעה מוקדמת יותר מלווים במדדי לחץ דם נמוכים יותר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין בהמלצות התייחסות ליעד דפוסי שינה אופטימאליים כטיפול ביתר לחץ דם. כעת הם בחנו את הקשר בין משך ומועד שינה […]

  • אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אלופציה אראטה, הפרעת שיער אוטואימונית לא צלקתית, הינה בעלת שיעור היארעות של עד כ-2% במהלך החיים ועלולה להשפיע על תחומים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. יהונתן ניסן משתף את מאמר העוסק בהפרעה מה- U.S. Pharmacist, בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

  • טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב- Fenofibrate מלווה בירידה משמעותית בסיכון להתקדמות מקולופתיה ורטינופתיה סוכרתית, כך עולה מתוצאות מחקר LENS (או Lowering Events in Non-proliferative Retinopathy in Scotland) שהוצגו במהלך כנס ה-American Diabetes Association ופורסמו במקביל ב-NEJM Evidence. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רטינופתיה סוכרתית הינה האחד מחמשת הגורמים המובילים לאובדן ראיה ברחבי העולם והגורם השני במבוגרים בגיל העבודה […]

  • שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

    שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם אבחנה של היפראלדוסטרוניזם ראשוני, כאשר זוהה קשר הדוק בין הפרעת הנשימה בשינה ובין היפרפילטרציה כלייתית. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את השכיחות של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני ולהעריך את […]

  • משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי משלב פעילות גופנית עם טיפול ב-Liraglutide מהווה גישה יעילה להפחתת משקל המשמרת את צפיפות העצם באתרים בעלי חשיבות קלינית. החוקרים מדנמרק השלימו ניתוח משני של תוצאות מחקר אקראי קודם שכלל 195 חולים (גיל ממוצע של 42.82 שנים) עם השמנת-יתר וללא סוכר, אשר קיבלו טיפול להפחתת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה