זיהוי אוכלוסיית החולים עם דלקת מפרקים הזוכים לתועלת הרבה ביותר מניתוחי החלפת מפרק (Arthritis Rheum)

רשימות ההמתנה במערכת הבריאות בקנדה לניתוחי החלפת מפרק  הולכים ומתארכים, אך רק כמחצית מהחולים לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך או ברך דיווח על שיפור משמעותי בכאב ובניידות לאחר הניתוח, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Arthritis & Rheumatism.

לדברי החוקרים, תוצאות טובות לאחר הניתוח תועדו בעיקר בחולים עם הכאב החמור ביותר, מפרק חולה אחד, פחות בעיות רפואיות ואוסטיאוארתריטיס, בהשוואה לחולים עם ארתריטיס על-רקע מחלה דלקתית.

בעוד שהדרישה לניתוחי החלפת מפרק ירך הולכת וגדלה עם הזדקנות האוכלוסיה, לרופאים חסרים קריטריונים מבוססים שיסייעו בזיהוי החולים הצפויים לתועלת הרבה ביותר מהניתוח, ובאיזה שלב במהלך המחלה יש מקום לניתוח. כרופאים, יש לכוון טוב יותר את הטיפולים לחולים המתאימים במועד הנכון.

החוקרים ערכו מחקר עוקבה מבוסס-אוכלוסיה, שכלל 2,411 חולים עם דלקת מפרקים, על-סמך נתונים מסקר ארצי בקנדה. מבין אלו, 479 חולים עברו ניתוח החלפה מלאה של המפרק, 143 לא נכללו במחקר מאחר שמדובר היה בניתוחים לא-אלקטיביים או ניתוחים חוזרים, לאור תמותה של החולים או ניתוח ארתרופלסטיה שני במהלך תקופת המעקב. נתוני מדדי WOMAC (Western Ontario McMaster Universities OA) היו זמינים עבור 202 מבין 336 החולים הנותרים (133 חולים לאחר ניתוחי החלפת מפרק ברך ו-69 חולים לאחר ניתוחי החלפת מפרק ירך). מבין אלו, למעלה מ-85% סבלו מבעיות ביותר מירך או ברך אחת.

השיפור הממוצע בסיכום מדד WOMAC היה 10.2 נקודות. החוקרים הגדירו תוצאה טובה כשיפור בסיכום מדד WOMAC בנוכחות הבדל של תשע נקודות, או יותר. שביעות הרצון של החולים לאחר הניתוח לא נבחנה במחקר.

החוקרים מדווחים כי שיעור התוצאות הטובות לאחר ניתוח עמד על 53.5% מהחולים (51.9% מהחולים לאחר ניתוחי החלפת מפרק ברך ו-56.5% מהחולים לאחר ניתוחי החלפת מפרק ירך). המודל המנבא הטוב ביותר כלל ארבעה משתנים: סיכום מדד WOMAC לפני הניתוח, מספר הברכיים/ירכיים הבעייתיות, סוג דלקת המפרקים ומספר מחלות הרקע.

לאחר תקנון לגורמים אחרים, במשתתפים עם כאב ומוגבלות פחות חמורים לפני הניתוח, הסיכוי לתוצאות טובות לאחר הניתוח היה פחות טוב בהשוואה לאלו עם מחלה חמורה יותר.

החוקרים ממליצים לבחור בקפידה את החולים המתאימים לניתוחי החלפת מפרק, מאחר שלא צפויה תועלת דומה בכל החולים. בסקירה הנ”ל שכלל 202 חולים מקנדה זוהו גורמים שניבאו שיפור פחות גדול לאחר הניתוח.

Arthritis Rheum. Published online March 4, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה