נקיון וחיטוי יומיומי על ידי צוות מיומן ומסור מסייע בהכחדת זיהום C difficile מחדרי בית החולים (Infect Control Hosp Epidemiol)

לאחר שמטופלים עם זיהום של Clostridium difficile שוחררו מבית החולים, ניקוי החדר בו שהו מאורגניזמים לא רצויים עלול להיות מסובך.  לפי מחקר חדש, נקיון יומי של החדר מזיהומים באמצעות צוות נקיון מיומן יעיל בהרבה בשמירה על אזור נקי ממזהמים, בהשוואה לשיטות אחרות. החוקרים מציינים כי בין השנים 2002 ל-2004, המרכז הרפואי ליוצאי צבא בקליבלנד שבאוהיו סבל מספר פעמים מהתפרצויות של C difficile ומאז ניסה בית החולים, בהצלחה חלקית בלבד, להפטר מהמזהם בחדרים שזוהמו ב- C difficile. החוקרים החלו תכנית של התערבות בנסיון לשפר את הניקוי והחיטוי של החדרים שזוהמו ב- C difficile.

ההתערבות ארכה 21 חודשים בבית החולים. המחקר הורכב משלושה רצפי התערבות, כשכל אסטרגיה בה השתמשו נוסתה ברצף בזו אחר זו. ברצף ההתערבות הראשון  , שארך למעלה משנה, החוקרים השתמשו במרקרים פלורסנטים על high-touch surfaces כדי לנטר  ולקבל מידע על יסודיות הנקיונות שערכו בחקר צוותי הנקיונות.  בפאזה השניה של המחקר, שארך ארבעה חודשים, החוקרים הוסיפו קרינה אולטרא סגולה אוטומטית לטיפול. בחלק השלישי של המחקר, החוקרים הוסיפו שיטת חיטוי, שכללה ניקוי באמצעות אקונומיקה, על ידי צוות מסור שעבר הדרכה לגבי בקרת זיהום.

לאחר שהחדרים נוקו וחוטאו באופן קונבנציונאלי, החוקרים לקחו דגימות מהחדר עבור C difficile כדי לבחון את היעילות של שיטות הנקיון הבאות בתור.  לדבריהם, הם נתקלו בהבדל גדול ביעילות החיטוי בין השיטות. בהשוואה לשיטות הנקיון הרגילות, השימוש במרקרים פלורוסנטיים שיפר בצורה מתונה את החיטוי של משטחים, והוספה של מכשירי אולטרא סגולים הוריד עוד יותר את אחוז התרביות החיוביות. על אף השיפורים המשמעותיים (גם מבחינה סטטיסטית), נראה כי  C difficile נותר וזוהה בכ-35% מהחדרים. בהוספה של חיטוי חריף יותר וניקוי באמצעות צוות מיומן שעבר הדרכה ספציפית, השיטה האחרונה היתה היעילה ביותר והורידה את המספר התרביות החיובית ל-7% בלבד, ירידה של קרוב ל-90%.

החוקרים כותבים כי אמנם לא ברור אם בתי חולים יצליחו לתחזק פעולה כמו זו שנוסתה בהתערבות לאורך זמן, אך כי החיטוי השתפר מאוד באמצעות נקיון יומיומי, צוות מיומן ומנוסה ועבודה לפי תכנית הנקיון הסטנדרטית לחיטוי חדרים שזוהמו ב- C difficile. הם כותבים כי איסוף דוגמאות ויצירת תרביות בחדרים הללו היא דרך טובה לבחון את יעילות שיטות הנקיון.

לכתבה במדסקייפ

לתקציר המחקר

Infect Control Hosp Epidemiol. 2013;34:459-465

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה