הערכת התועלת של הליוקס בטיפול בברונכיוליטיס (Pediatrics)

מתוצאות מחקר BREATHE עולה כי טיפול בהליוקס (21% חמצן עם 79% הליום) הוא יעיל במקרים של ברונכיוליטיס ביילודים, אך רק אם ניתן באופן מסוים.

מתן הליוקס לח וחם, באמצעות מסיכת פנים עם מסתם, מותאמת בהדיקות, או באמצעות CPAP, הינו טיפול יעיל. הליוקס הניתן באמצעות קנולה נזאלית בקצב זרימה נמוך אינו יעיל.

מחקר BREATHE הינו המחקר האקראי-מבוקר, רב-מרכזי, הגדול ביותר עד כה להערכת התועלת של הליוקס בטיפול בברונכיוליטיס חדה. כמו כן, זהו המחקר היחיד שבחן עד כה את שיעור השימוש ב-CPAP בברונכיוליטיס.

החוקרים ערכו השוואה בין Heliox ובין Airox (21% חמצן עם 79% חנקן) ב-319 יילודים עם ברונכיוליטיס; 281 השלימו את המחקר (140 טופלו ב-Heliox ו-141 ב-Airox). שני הטיפולים ניתנו באמצעות מסיכת פנים (או קנולה נזאלית במידה והיילוד לא סבל את מסיכת הפנים), עם או ללא CPAP.

הטיפול ב-Heliox היה יעיל בקיצור משך האשפוז בבית החולים הנדרש להקלה על היפוקסיה ומצוקה נשימתית (התוצא העיקרי), אך רק כאשר ניתן באמצעות מסיכת פנים הדוקה או CPAP. מתן הליוקס באמצעות קנולה נזאלית לא היה יעיל.

מהערכת הנתונים אודות כל 281 התינוקות לא עלה הבדל בחציון משך האשפוז בין שתי הקבוצות. עם זאת, משך האשפוז היה קצר משמעותית עם טיפול בהליוקס ביילודים שסבלו את הטיפול במסיכת פנים (1.46 ימים לעומת 2.01 ימים, p=0.03).

החוקרים לא זיהו הבדל במשך האשפוז ביילודים שטופלו בקנולה נזאלית (2.51 ימים עם Heliox לעומת 2.81 עם Airox, יחס סיכויים של 0.87). ביילודים עם זיהום בנגיף RSV, שסבלו את הטיפול במסכת פנים נרשמה ירידה של 66% בשיעורי CPAP לטובת Heliox, עם הבדל בעל משמעות סטטיסטית גבולית (11% לעומת 32%, יחס סיכויים של 0.26, p=0.76).

הטיפול ב-Heliox הפחית משמעותית את חציון משך האשפוז ביילודים עם ברונכיוליטיס חמורה, שהחלו ישירות בטיפול ב-CPAP (p=0.02).

לסיכום, החוקרים ממליצים לשקול את הטיפול ב-Heliox כחלק מפרוטוקול הטיפול ביילודים הפונים לבית החולים בתמונה של ברונכיוליטיס, מאחר שמקל במהירות על המצוקה הנשימתית ומקצר את הזמן עד לגמילת היילוד מחמצן; מקצר את משך הטיפול ב-CPAP ועשוי למנוע הידרדרות וצורך בטיפול במכשיר CPAP. כמו כן, מדובר בטיפול בטוח, נסבל היטב ומשתלם מבחינת עלות-תועלת.

Pediatrics 2013;131:661-669

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה