האם ניתן לאבחן ולטפל בבדום נשימה חסימתי בשינה במסגרת המרפאה הראשונית? (JAMA)

מחקר חדש מצא כי שיפור במדדי העייפות והישנוניות במהלך היום, בשל דום נשימה חסימתי בשינה (obstructive sleep apnea), בשל אבחון וטיפול הניתן במרפאה ראשונית לא נופל מזה הניתן במרפאת שינה מומחית.

החוקרים רצו להשוות האת היעילות הקלינית ואת עלווית הטיפול במודלים פשוטים לאבחון וטיפול במרפאות הראשוניות לעומת אלה המתמחות בשינה. לדבריהם, הדרישה לבדיקות ומעקב בשינה הולכת וגדלה; באמצעות בדיקות מתאימות וכלי ניהול פשוטים יותר, גם רופאים מטפלים ראשוניים יכולים לתת מענה באבחון ובטיפול של הפרעות אלה.

במחקר (שהיה רנדומלי ומבוקר) השתתפו 155 מטופלים הסובלים מדום נשימה בשינה שטופלו במרפאות ראשוניות, בעיר או באזורים כפריים בדרום אוסטרליה או בסמוך לבית חולים אוניברסיטאי באדלייד שם היתה מרפאה שינה. הבדיקות נערכו בין 2008-2010.

החוקרים בחנו שני סוגים של התערבויות: טיפול בדום נשימה חסימתי בשינה במרפאה ראשונית לעומת טיפול במצב במרפאת שינה של מומחים. בשני המקרים הטיפול כלל הזרמת לחץ חיובי מתמשך בדרכי האויר (CPAP), סדים ללסת התחתונה, או אמצעים שמרניים בלבד.  יעד המחקר הסופי היה בחינת השינוי לאחר חצי שנה בציון Epworth Sleepiness Scale (ESS), שנע בין 0 (כלומר, שלא היתה עייפות או ישנוניות במהלך היום) ל-24 נקודות (רמה גבוהה של ישנוניות במהלך היום). ה- noninferiority margin עמד על 2.  החוקרים בחנו גם מדדים כלליים של איכות החיים וכן כאלההספציפיים למחלה; סימפטומים של דום נשימה בשינה, התמדה בשימוש ב-CPAP וכן שביעות רצון המטופל ועלויות הטיפול.

החוקרים מצאו כי מדדי ה-ESS השתפרו בצורה משמעותית בתוך כחצי שנה מתחילת המחקר בשתי קבוצות הטיפול. בקבוצת הטיפול במרפאות הראשוניות, מדד ESS ירד מ12.8 בתחילת המחקר ל-7.0 לאחר כחצי שנה; בקבוצת הטיפול במרפאת השינה המומחית , המדד ירד מציון ממוצע של 12.5 בתחילת המחקר ל-7 לאחר כשישה חודשים. נראה כי ניהול דום הנשימה בשינה במרפאה הראשונית לא נפל מזה הניתן במרפאת המומחים, כשהשינוי הממוצע במדד ESS עמד על 5.8 לעומת 5.4 בהתאמה. החוקרים לא מצאו הבדלים ביעדים השניוניים בין הקבוצות, אם כי 17 מטופלים (21%) עזבו את המחקר בזרוע הטיפול במרפאה הראשונית, לעומת 6 מטופלים (8%) בקבוצה שטופלה במרפאת שינה מומחה.

החוקרים מסכמים כי במטופלים עם דום נשימה חסימתי בשינה, הטיפול במסגרת המרפאה הראשונית בהשוואה למרפאת המומחים לא הביא לתוצאות טובות פחות במדד ESS. לדברי החוקרים, לשני מבני הטיפול תוצאות דומות: גם רופאים מטפלים ראשוניים יכולים לתת מענה באבחון ובטיפול של הפרעות אלה.

לתקציר המחקר


JAMA. 2013;309(10):997

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה