שילוב של טכניקות עיסוי ומניפולציות ביחד עם תרגילי התעמלות ספציפיים לעומת טיפול דמה/פלצבו והתעמלות לשיפור כאב ומוגבלות גופנית במטופלים עם כאב כרוני לא ספציפי בגב התחתון (BMC )




טיפול באמצעות פעילות גופנית (active exercises , AE)  באנשים הסובלים ממוגבלות בשל כאב כרוני לא ספציפי בגב התחתון נמצא יעיל במחקרים עכשוויים והוא מומלץ למטופלים. עם זאת, פעילות גופנית עלולה להיות קשה ליישום ולהתמדה אצל המטופלים במקרה של תחושת כאב המלווה אותה.  ממצאים עדכניים מצביעים על כך כי manual therapy  ,  או בקיצור  MT הכוללת עיסוי ומניפולציות  מסייעת בהקלה מיידית בכאב באמצעות מכניזם נוירפיסיולוגיים בעמוד השדרה, בגפיים וברמה הקורטיקלית. מחקר זה בא כדי להעריך אם MT כזה הוא אכן בעל השפעה נוגדת כאב, וכן להשוות את השפעתו המתמשכת על מוגבלות תפקודית בשילוב עם פעילות גופנית (AE) לטיפול דמה (sham therapy) בשילוב עם פעילות גופנית .
החוקרים כללו במחקרם 42 מטופלים עם כאב כרוני לא ספציפי בגב התחתון ללא תחלואה נוספת, שחולקו רנדומלית ל2 קבוצות טיפול. הקבוצה הראשונה (22 משתתפים) כללה טיפול באמצעות מניפולציה/ מניבוליזציה בעמוד השדרה (כהתערבות ראשונה) בשילוב עם
AE. הקבוצה השניה ובה 20 משתתפים קיבלה התערבות ראשונה בדמות detuned ultrasound(גלי רדיו בתדר נמוך)  עם AE.
במסגרת המחקר נערכו 8 פגישות טיפוליות במשך 4-8 שבועות. בדיקת השפעה נוגדת כאב מיידית נמדדה באמצעות עוצמת הכאב (בעזרת
VASVisual Analogue Scale) לפני ומיד לאחר ההתערבות הראשונה בכל סשן טיפולי. בנוסף לעוצמת הכאב, נמדדו מוגבלות בתנועה (על ידי  Oswestry Disability Index,  וכן  fear-avoidance beliefs (באמצעות שאלון מתאים), סיבולת של שרירי הבטן והגב (erector spinae באמצעות מבדקי  Sorensen and Shirado) לפני ואחרי הטיפולים, לאחר המפגש השמיני ובפגישות מעקב לאחר 3 חודשים,  וחצי שנה.
37 משתתפים השלימו את המחקר. התערבות
MT השיגה השפעה נוגדת כאב מיידית טובה יותר ללא תלות במספר הטיפול עם תוצאה טובה יותר בסרגל הכאב (VAS)  של ) -0.8וברווח בר סמך שבין  -1.2−0.3) .
בנוסף, באופן בלתי תלוי במספר  הטיפול  ,
MT בשילוב עם AE הביאה לירידה במוגבלות וכן לירידה בכאב. עם זאת, כשישה חודשים לאחר הטיפולים , מבדק  Shirado היה טוב יותר בקבוצת טיפול הדמה דווקא.
 החוקרים מסכמים כי המחקר מאשש את ההשפעה המיידית נוגדת הכאב של
MT. לאחר סדרה של תרגילי התעמלות פעילים, טיפול כזה הצליח להוריד באופן משמעותי מוגבלות תפקודית ולהוריד את עוצמת הכאב באופן משמעותי, בהשוואה לקבוצת הביקורת. התוצאות הללו, לדבריהם , מאשרות את הרלוונטיות הקלינית והטיפולית של MT כטיפול אפשרי במטופלים עם כאב כרוני לא ספציפי בגבם התחתון. לתקציר המחקר

BMC Musculoskelet Disord. 2012;13(162)






0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה