האם קיים קשר בין נוגדי-חמצון בתזונה ובין אירועים מוחיים ודמנציה? (Neurology)

מתוצאות מחקר חדש מהולנד, שפורסמו בכתב העת Neurology, עולה כי אין קשר בין הצריכה התזונתית הכוללת של נוגדי-חמצון ובין הסיכון להתפתחות דמנציה או אירועים מוחיים.

החוקרים מציינים כי מספר מחקרים קודמים מצאו כי נוגדי-חמצון ספציפיים עשויים לסייע בהפחתת הסיכון לאירועים מוחיים או דמנציה. המסר העולה מהמחקר הנוכחי הוא כי סך הצריכה התזונתית של נוגדי חמצון אינו מהווה גורם חשוב כמו המקורות הספציפיים של נוגדי החמצון.

המחקר הנוכחי התבסס על מחקר עקובה מחקר Rotterdam Study והתמקד במבוגרים בהולנד במטרה להעריך את סך הצריכה התזונתית של נוגדי-חמצון בדיאטה של מטופלים ואם קיים קשר כלשהו עם הסיכון לאירועים מוחיים או דמנציה.

מחקר רוטרדם החל בשנת 1990 להערכת גורמי סיכון למחלות כרוניות בקשישים. המחקר הנוכחי בחן שאלוני תזונה מ-5,395 משתתפים ללא דמנציה, בגילאי 55 שנים ומעלה בתחילת המחקר, עם פירוט הצריכה התזונתית של 170 מוצרי מזון ספציפיים במהלך השנה האחרונה.

למרות ששאלוני תזונה נערכו רק פעם אחת, החוקרים סברו כי די בכך מאחר ומרבית המשיבים צרכו דיאטה הולנדית טיפוסית. המשתתפים היו במעקב כל 3-4 שנים במהלך תקופה של 14 שנים עם בדיקות סקר תקופתיות לדמנציה. הם גם היו במעקב רציף אחר היארעות דמנציה או אירועים מוחיים.

מהתוצאות במהלך חציון של 13.8 שנות מעקב זוהו כ-600 מקרים של דמנציה ואירועים מוחיים. מניתוח רב-משתנים עולה כי אין קשר בין נוגדי-חמצון בתזונה ובין הסיכון לדמנציה או הסיכון לאירועים מוחיים.

החוקרים לא מצאו קשר בין מדד נוגדי-חמצון ובין נפח רקמת המוח בתת-קבוצה של משתתפים שעברו בדיקת MRI.

החוקרים מדווחים כי במחקר הנוכחי, הגורמים העיקריים שתרמו לצריכת נוגדי-חמצון היו תה וקפה.

ממצאי המחקר מעידים כי החשיבות אינה לסך צריכת נוגדי-חמצון, אלא לנוגדי החמצון הספציפיים בתזונה.

Neurology 2013;80:904-910

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה