האם ניתן להסתפק במעקב בלבד אחר חולים עם גידולי כליה? (מתוך הכנס השנתי ה-4 מטעם ה-Genitourinary Cancers Symposium)

מעקב עשוי לשמש כאפשרות סבירה לחולים עם גידולים קטנים בכליות, שאינם מועמדים מתאימים לניתוח, כך עולה מתוצאות מחקר חדש. החוקרים מדווחים כי מעקב באמצעות בדיקות הדמיה, דוגמת MRI, אולטרה-סאונד ו-CT, אינו משפיע לרעה על שיעורי ההישרדות הספציפיים לממאירויות של הכליה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ההיארעות של ממאירויות של הכליה מצויה במגמת עליה, אך הם מאמינים כי הדבר נובע מעליה בשימוש בבדיקות הדמיה לצרכים אחרים. לכן, למרות שלא נהוג לערוך בדיקות סקירה לגידולי כליה, מרבית האבחנות החדשות של גידולי כליה מתקבלות עתה כאשר הגידולים קטנים מאוד. ידוע גם כי גידולים בכליה בגדלים קטנים מהווים קבוצה הטרוגנית של גידולים, ולכן לא כל הגידולים הללו בהכרח מסוכנים.

החוקרים ערכו מחקר רטרוספקטיבי, לא-אקראי, לזיהוי גורמים מנבאים למעקב ולניתוח ההשפעה של מעקב על שיעורי ההישרדות הכוללים, הישרדות ספציפית לממאירויות של הכליה ואירועים קרדיווסקולאריים, בהשוואה להתערבות ניתוחית.

באמצעות מאגר SEER (Surveillance, Epidemiology, and End Results) המקושר לתביעות Medicare, החוקרים זיהו חולים בגילאי 66 ומעלה, שעברו ניתוח או מעקב אחר גידולים קטנים מ-4 ס”מ. מעקב הוגדר בנוכחות העדר תביעה לניתוח במהלך ששת החודשים הראשונים לאחר האבחנה.

מבין 8,317 החולים שאובחנו בין השנים 2000-2007, עבור 7,148 היו נתונים אודות האבחנה הפתולוגית. בתוך קבוצה זו, 78% נותחו בעוד ש-22% היו במעקב. החוקרים זיהו עליה קלה בשיעורי המעקב במהלך תקופת המחקר.

לאחר חציון מעקב של 59 חודשים, רק 3% הלכו לעולמם בשל ממאירויות של הכליה, ושיעורי ההישרדות הספציפיים לממאירות לא השתנו לפי סוג הטיפול שקיבל החולה. עם זאת, 24% מהחולים אובחנו עם אירוע קרדיווסקולארי אחד לפחות ו-21% מהחולים הלכו לעולמם.

מעקב לווה בסיכון נמוך משמעותית לאירוע קרדיווסקולארי (יחס סיכון של 0.51, p<0.00001), ומעקב לאורך זמן לווה בסיכון נמוך משמעותית לתמותה מכל-סיבה.

החוקרים כותבים כי מעקב לאורך זמן לווה בסיכון מופחת משמעותית לתמותה מכל סיבה, וכי היתרון בא לידי ביטוי עם הזמן, עם הבדל מובהק סטטיסטית לאחר שבעה חודשים ויותר. לדבריהם, למרות שמעקב הינה גישה סבירה בחולים עם גידולי כליה קטנים, שהם מבוגרים או סובלים ממחלות רקע משמעותיות, מספר גידולים קטנים עשויים להיות קטלניים עם הזמן. לפיכך, ניתוח עודנו טיפול הבחירה בחולים עם תוחלת חיים צפויה נורמאלית.

מתוך הכנס השנתי ה-4 מטעם ה-Genitourinary Cancers Symposium

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה