האם נוגדי דיכאון מעלים את הסיכון להפרעות קצב? (Br J Psychiatry)

בחולים המטופלים במינונים גבוהים של חלק מנוגדי הדיכאון, אך לא כולם, קיים סיכון מוגבר להארכת מקטע QT, סמן להפרעת קצב חדרית אפשרית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסם בכתב העת British Journal of Psychiatry.

החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות אודות למעלה מ-38,000 חולים וזיהו קשר קל אך משמעותי בין הארכת מקטע QT ומרשמים לטיפול ב-Citalopram או Escitalopram. בדומה למחקר קודם, זוהה קשר משמעותי עם טיפול ב-Amitriptyline ומתאדון.

החוקרים לא זיהו השפעה לנוגדי-דיכאון אחרים, כולל Fluoxetine, Paroxetine ו-Sertraline, על מקטע QT, בעוד ש-Bupropion לווה בקיצור המקטע.

בשנת 2011 מנהל התרופות והמזון האמריקאי פרסם אזהרה לפיה מינונים גבוהים של Citalopram מלווים בהארכת מקטע QT. והחוקרים כותבים כי ממצאי המחקר תומכים באזהרת ה-FDA, ולכן אינם מהווים הפתעה גדולה.

החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות מבית החולים Massachusetts General Hospital אודות קרוב ל-40,000 מבוגרים, בגיל ממוצע של 58.3 שנים. מבין אלו, 80% היו לבנים, 7.8% היספאנים, 7.2% שחורים, 1.12% אסייאתים ו-4% סווגו כאחרים.

כל המשתתפים עברו בדיקות אק”ג 14-90 ימים לאחר קבלת מרשם לאחד מבין 11 נוגדי-דיכאון או למתאדון בתקופה שבין פברואר 1990 ועד אוגוסט 2011.

מתאדון נכלל בסקירה מאחר שידוע כי תורם להארכת מקטע QT. במצב תקין, מקטע QT מתוקן קטן מ-420 מילי-שניות בגברים ומ-440 מילי-שניות בנשים.

מהתוצאות עולה כי מקטע QT היה ארוך משמעותית מהתקין בחולים שטופלו ב-Citalopram ו-Escitalopram, Amitryptiline ומתאדון. ההשפעה גדלה במינונים גבוהים יותר, עדות לקשר מנה-תגובה.

ב-20% מהמטופלים בנוגדי-דיכאון שעברו בדיקת אק”ג מקטע QT לא היה תקין. עם זאת, המשמעות הקלינית של הממצא הנ”ל אינה-ברורה.

מקטע QT קצר משמעותית זוהה בקרב מטופלים ב-Bupropion, גם במינונים גבוהים יותר. ממצא זה הפתיע את החוקרים, אך מבדיקת הספרות הרפואית עלו ממצאים דומים בעבר, אך איש לא דיווח על כך באופן מסודר.

לא זוהתה השפעה על מרווח QT עם טיפול ב-Fluoxetine, Paroxetine, Sertraline, Duloxetine, Mirtazapine, Nortriptyline ו-Venlafaxine.

בחולים המתחילים טיפול בנוגדי-דיכאון חדשים עם  גורמי סיכון אחרים להפרעות קצב, נראה כי עדיף יהיה לבחור תרופה שאינה Citalopram. אך באלו המטופלים במינונים נמוכים, נראה כי ההשפעה על מקטע QT היא צנועה.

המסר העיקרי הוא כי מרבית נוגדי הדיכאון החדשים הם בטוחים מאוד בכל הנוגע להשפעתם על קצב הלב. יותר מהסיכון להארכת מקטע QT, החשש כי חולים יפסיקו את לשווא את הטיפול בנוגדי-קרישה, הוא גדול יותר.

Br J Psychiatry. Published online January 29, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה