במסגרת פעילות שלוחת בטרם סורוקה המציינת בימים אלה עשור – כ?3,500 משפחות של ילדים שאושפזו בסורוקה על רקע תאונות בבית ובסביבה הקרובה, קבלו הדרכה למניעת היפגעויות

אירוע מיוחד לציון עשור לפעילותה של שלוחת בטרם סורוקה, התקיים בשבוע שעבר בבית החולים. את האירוע הנחה בהתנדבות אלמוג בוקר כתב ערוץ 10 בדרום והשתתפו בו נציגי הנהלת המרכז הרפואי סורוקה, עובדי החטיבה לרפואת ילדים, אנשי מקצוע בקהילה ונציגי ארגון בטרם.

המשתתפים נחשפו למגוון תכנים בנושא בטיחות ילדים, כגון: היפגעות ילדים בדווים בראייה מחקרית, בטרם סורוקה עם הפנים לעתיד והופעה של תיאטרון פלייבק באר שבע.

מתנדבים של ארגון בטרם, עובדי המרכז הרפואי סורוקה ואנשי בטיחות וקידום בריאות בעיריית באר שבע, קיימו בשבוע שקדם לאירוע פעילויות הסברה למניעת היפגעויות בגני ילדים ובבתי ספר בבאר?שבע.

הפעילות למניעת תאונות של ארגון בטרם, נשענת על עשייה רב?מערכתית הכוללת: חינוך והדרכה, חקיקה ואכיפה, שינוי סביבתי, מחקר יישומי והעצמה. פעילות זו נעשית בבתי החולים, בקהילה, במוסדות החינוך, בקרב הורים, ילדים ואנשי מקצוע במטרה לקדם את היעד – מניעת היפגעויות ילדים.


על בסיס מודל פעולה זה, הוקמה שלוחת בטרם סורוקה. במהלך העשור האחרון קיימה שלוחת בטרם סורוקה פעילויות רבות ומגוונות:

שירות אישי במחלקות הילדים – כ?3,500 משפחות עברו הדרכה במהלך האשפוז של הילד שכללה  עידוד הרגלים נכונים בבית ובסביבה הקרובה, הגברת הערנות לסכנות אפשריות ומניעתן

כ? 150,000 יולדות הודרכו לקראת השחרור מבית החולים על בטיחות היילוד ובכלל זה הדרכות בנושא בטיחות ילדים ברכב

איסוף נתונים על היפגעויות ילדים שפונו לחדרי המיון ומיפוי הרקע וסוגי ההיפגעויות

הדרכת משפחות של ילדים מהמגזר הבדואי המאושפזים בבית החולים עקב היקף גבוה של פגיעות ותאונות במגזר זה, בשיתוף מחלקת הרווחה בעיריית רהט

פעילות למניעת תאונות בילדים המתבצעת ביישוב רהט

הפקת סרט הדרכה בנושא מניעת תאונות ופגיעות בקרב ילדים במגזר הבדואי

הדרכות לילדי גן בנושא בטיחות ברכב במסגרת פרוייקט “בית חולים לדובים”

הכשרת 40 נאמני בטיחות בבתי ספר בדימונה בשיתוף עיריית דימונה

הדרכות בנושאי בטיחות לילדים ובני נוער שמגיעים לבית החולים כחלק מפרויקט “אושפיזין בסורוקה”

פעילויות, מסרים ועצות לשמירת בטיחות ילדים הנעשות בתחומי בית החולים לציבור העובדים ולציבור הרחב המגיע לבית החולים

תאונות  הן הגורם העיקרי לתמותה ולתחלואה בקרב ילדים. מנתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים:

בכל שנה נפגעים יותר מ?50% מהילדים בתאונות בקהילה

אחד מכל 12 ילדים שנפגעים מגיע לחדר המיון

מדי שנה, כ?145ילדים מאבדים את חייהם כתוצאה מתאונות ומפגיעות

מדוח של ארגון בטרם לשנת 2012, עולה כי שיעור תמותת ילדים מתאונות באזור הדרום גדול  פי שניים מאשר באזור תל אביב והמרכז: 5.2 ל?100,000 ילדים בדרום לעומת 2.1 ל?100,000 באזור תל אביב.

גב’ אורלי סילבינגר מנכ”לית בטרם: “המרכז הרפואי סורוקה, המשרת את אחת האוכלוסיות הגדולות בארץ, שותף למובילות חשובה ומאתגרת של קידום בטיחות ילדים בקהילה אותה הוא משרת וצמצום היפגעותם בתאונות. יש חשיבות אדירה להשקעה בתחום המניעה של היפגעות ולקידום התחום של בטיחות ילדים הן משיקולי שמירה על חיי אדם הן משיקולי עלות-תועלת, ובעיקר כי הדבר בר-ביצוע”.

ד”ר תמר ברנשטיין, סגנית מנהל היחידה לטיפול נמרץ ילדים, במרכז הרפואי סורוקה, המובילה את הפרויקט בבית-החולים: “המרכז הרפואי סורוקה מטפל מדי שנה באלפי ילדים הנפגעים בתאונות -מחציתם נפגעים בתחומי הרשויות. הנתונים מצביעים על כך ש?95%  מהתאונות יכולות היו להימנע במאמץ סביר, וזוהי בעצם מטרת הפרויקט – להעלות את המודעות ולמקד את תשומת הלב בקידום בטיחות ילדים”.  

ד”ר מיקי שרף, מנהל המרכז הרפואי סורוקה: “מעצם היותו של המרכז הרפואי סורוקה בית החולים היחיד באזור הנגב, הוא משרת כבית חולים?על אוכלוסייה של כמיליון תושבים, שמתוכם כ?250,000 ילדים.

יותר מ?18,000 ילדים פנו בשנה החולפת לחדר המיון בסורוקה, מספר גבוה ביחס לבתי חולים אחרים בארץ. נתון זה מחזק את הצורך בקיומה של שלוחת בטרם סורוקה.

במהלך עשר שנות פעילותה, קיימה השלוחה פרויקטים מיוחדים ופעילויות מגוונות – גם בתוך בית החולים וגם בקהילה – במטרה להעלות המודעות ולעודד הרגלים נכונים בקרב הורים, ילדים ואנשי מקצוע.

המודל הייחודי הזה, מאפשר לנו לעבוד בכוחות משותפים, להמשיך ולהגיע יחד לתוצאות טובות יותר”.

נמסר על ידי:

ענבר גוטר, דוברת;  שרון אדרי, ע’ דוברת   

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה