בדיקה סלקטיבית של D-Dimer לאבחנת פקקת ורידים עמוקים (Ann Intern Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine מתפרסמות תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי גישה סלקטיבית להשלמת בדיקות D-Dimer היא בטוחה ויעילה יותר מהשלמת הבדיקה בכל החולים בהערכת אירוע ראשון החשוד לפקקת ורידים עמוקים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בדיקת D-Dimer היא בדיקה רגישה, אך לא-ספציפית, לאבחנה של פקקת ורידים עמוקים. שינוי אופן השימוש בבדיקות והגדרת ערכי הסף לתוצאה חיובית על-בסיס הסיכון לפקקת ורידים עשויים להביא לשיפור המאזן בין הרגישות והסגוליות ולהפחית את הצורך בבדיקות.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם גישה סלקטיבית להערכת רמות D-Dimer, המבוססת על הסבירות הקלינית לפני הבדיקה, במקרים חשודים לפקקת ורידים עמוקה הינה גישה בטוחה,  המפחיתה את הבדיקות האבחנתיות, בהשוואה לבדיקה המבוססת על ערך סף אחד לכלל החולים.

החוקרים ערכו מחקר רב-מרכזי, אקראי ומבוקר, מחמישה בתי חולים בקנדה, שכלל משתתפים סימפטומאטיים עם חשד לאירוע ראשון של פקקת ורידים עמוקים.

בדיקות סלקטיביות (860 חולים), שהוגדרו בדיקת D-Dimer בחולים לא-מאושפזים עם סבירות קלינית לפני המבחן שהייתה נמוכה או בינונית (שלילת פקקת ורידים עמוקים עם ערכי D-Dimer נמוכים מ-1.0 מיקרוגרם למ”ל (סבירות נמוכה) או נמוכים מ-0.5 מיקרוגרם למ”ל (סבירות בינונית)) ובדיקת אולטרה-סאונד של הורידים ללא בדיקת D-Dimer בחולים לא-מאושפזים עם סבירות קלינית גבוהה לפני הבדיקה ומאושפזים; או לבדיקה אחידה (863 חולים), שהוגדרה כבדיקת D-Dimer בכלל המשתתפים (שלילת פקקת ורידים עמוקים עם ערכים נמוכים מ-0.5 מיקרוגרם למ”ל).

מהתוצאות עולה כי שיעורי ההיארעות של תרומבואמבוליזם ורידי סימפטומאטי לאחר שלושה חודשים עמדו על 0.5% בשתי קבוצות המחקר. בדיקה סלקטיבית הפחיתה את שיעור החולים שנדרשו לבדיקת D-Dimer ב-21.8 נקודות אחוז. גישה זו הפחיתה את שיעור החולים שנדרשו לבדיקת אולטרה-סאונד ב-7.6 נקודות אחוז (כלל החולים) וב-21.0 נקודות אחוז (חולים לא-מאושפזים עם סבירות קלינית נמוכה לפני הבדיקה).

החוקרים מסכמים וכותבים כי יש עדיפות לביסוס בדיקת D-Dimer בהתאם לסבירות הקלינית לפני הבדיקה לפקקת ורידים עמוקים, במקום ביצוע הבדיקה באופן אחיד בכלל החולים הפונים עם תסמינים חשודים לאירוע ראשון של פקקת ורידים עמוקים. גישה זו עשויה לשלול פקקת ורידים עמוקים בשיעור חולים גדול יותר.

Ann Intern Med. 2013;158:93-100

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה