אלו טיפולי רפואה משלימה יעילים בדלקת פרקים שגרונית, אוסטאוארתריטיס ופיברומיאלגיה? (

אילו טיפולים משלימים יעילים בדלקת פרקים שגרונית (ראומוטויד ארתריטיס), אוסטאואסתריטיס ופיברומיאלגיה? במסגרת בדיקה מחודשת של ‘טיפולי הרפואה המשלימה בראומוטויד ארתריטיס, אוסטאוארתריטיס ופיברומיאלגיה’ עודכנו כעת הטיפולים והתרופות הלא קונבנציונאליים בארתריטיס, לאחר שפורסמו לראשונה במאמר ב- Arthritis Research UK בשנת 2009.

25 טיפולים שונים נכללו במחקר. כל טיפול קיבל ציון לפי מדד יעילותו: 1- עדות קטנה או לא קיימת שהטיפול היה יעיל, ו-5- עדות טובה ליעילות הטיפול, לפי מידע שפורסם ממחקרים קליניים. יעילות הטיפול הוערכה במונחי שיפור בכאב, הנכות או ההפרעה ובאיכות חיים. בנוסף, נבחנה גם בטיחות הטיפול, והוגדרה לפי הדרגות ירוקה (הבטוחה ביותר), אמבר או אדומה (הכי פחות בטוחה). המחקר מצא כי רבים מהטיפולים לא הועמדו מעולם למחקר קליני או שנבחנו במחקר בודד. ממצאי המחקר מציגים תמונה מעורבת עבור טיפולים מסוימים, כלומר שהטיפול היה יעיל אך לא עבור כל האבחנות.

במקרה של ראומוטויד ארתריטיס, מעט מאוד מחקרים נערכו עבור טיפולים שאמורים להקל על תסמיני המחלה. מבין 24 מחקרים שבדקו 9 טיפולים,  ביופידבק, טיפול הרגעה וטאי צ’י הראו יעילות נמוכה, כשקיבלו ציון 2. ששה טיפולים נוספים השיגו את הציון 1.    בטיפול באוסטאוארתריטיס בחנו החוקרים 14 טיפולים שנבדקו ב-53 מחקרים, כש-12 מהם השיגו את הציון 1-2. במקרה של טאי צ’י ואקופונקטורה, העדויות היו חזקות בהרבה והשיגו את הציון 4 ו-5 (בהתאמה). כל הטיפולים שנבדקו היו בדרגת בטיחות ירוקה, חוץ מטיפולי כירופרקטיקה, שזכו לציון אמבר.    במקרה של פיברומיאלגיה, נבחנו 17 טיפולים ב-50 מחקרים שונים, כש-13 מתוכם זכו לציון 1-2. טאי צ’י וטכניקות הרגעה קיבלו ציון 3, מבוסס יותר, ואילו אקופונקטורה ומסאג’ זכו בדירוג היעילות הגבוה ביותר, 4 ו- 5 (בהתאמה).  עבור כאב גב תחתון היו זמינים מחקרים רבים יותר. 75 מחקרים בדקו 14 טיפולים; 8 מתוכם היו בדירוג יעילות נמוך של 1-2. שיטת אלכסנדר, אוסטאופטיה וטכניקות הרגעה קיבלו ציון יעילות אפשרית של 3, בעוד שאקופונקטורה קיבלה ציון 4 ויוגה ציון יעילות 5, הגבוה ביותר.

שיטות פופולריות יחסית כמו טיפול בנחושת או מגנטים הביאו עדויות מעטות בלבד ליעילות טיפול בהפרעות בשריר-שלד. כירופרקטיקה ואוסטואפטיה קיבלו ציון בטיחות אמבר, לא בשל עליה בסיכון לתופעות לוואי חמורות, אלא בגלל שתופעות לוואי קלות יחסית היו שכיחות בטיפולים אלה. הטיפולים שנמצאו היעילים ביותר בין שלל המחקרים שנבדקו היו אקופונקטורה לאוסטאוארתריטיס, כאב גב תחתון ופיברומיאלגיה; מסאג’ עבור פיברומיאלגיה וכאב גב תחתון, טאי צ’י עבור אוסטאוארתריטיס ויוגה עבור כאבי גב. 

להודעת העיתונות

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה