ההשפעה של אריתרופויאטין על ספורטאים מקצוענים: מעטה אך מזיקה ? (Br J Clin Pharmacol)

הסקנדל שעלה לרוכב האופניים לאנס ארמסטרונג בשבעת התארים בהם זכה והביא לכותרות הראשיות את נושא השימוש באריתרופויאטין הומאני רקומביננטי ע”י ספורטאים זכה לתפנית לא-צפויה לאחרונה כאשר חוקרים מהולנד דיווחו כי לאריתרופויאטין לא צפויה השפעה רבה על היכולות של ספורטאי עילית ברמתו של ארמסטרונג.

החוקרים מסבירים כי תחליפי אריתרופויאטין רקומביננטי הומאני הפכו לסם הבחירה של ספורטאים, לאחר שנמצא כי אלו מביאים לעליית מסת כדוריות דם אדומות והיכולת הגופנית בחולים עם אנמיה על-רקע מחלת כליות כרונית. הדבר נובע בחלקו מעליה בקליטת החמצן המקסימאלית, אחד הגורמים המשפיעים על הסיבולת.

עם זאת, ספורטאי עילית אינם סובלים מכשל כלייתי וקליטת החמצן המקסימאלית שלהם גם כך גבוהה כך שלהוספת אריתרופויאטין רקומביננטי הומאני השפעה מעטה בלבד, עם עליה שולית בקליטת החמצן המקסימאלית לא השפעה מעטה על היכולת.

החוקרים מדווחים על תוצאות הסקירה הסיסטמית במאמר שפורסם בכתב העת British Journal of Clinical Pharmacology . הסקירה גילתה מחקרים מעטים להערכת אריתרופויאטין רקומביננטי הומאני בספורטאי עילית. מחקרים מעטים כללו משתתפים שתוארו כספורטאים מאומנים או אנשים בריאים. בנוסף, זוהתה שונות רבה בסיבולת וברמת הכושר הגופני של המשתתפים במחקר. אף אחד מהמחקרים לא דיווחו על רוכבי אופניים הלוקחים חלק בתחרויות.

החוקרים כותבים כי ככל שהספורטאי בכושר טוב יותר, עליה דומה בקליטת החמצן המקסימאלית מביאה לעליה קטנה יותר בביצועים. עובדה זו באה לידי ביטוי בכך שבספורטאים ברמה עולמית, העליה בקליטת חמצן מקסימאלית תשפיע מעט מאוד על הביצועים.

לדברי החוקרים, בספורטאי עילית, קליטת החמצן המקסימאלית עשויה להיות גבוהה ב-50-100% יותר מקליטת החמצן בצעירים בריאים, אך זו מתייצבת בספורטאי עילית כאשר היכולת הגופנית ממשיכה להשתפר. הם מציעים כי ייתכן והדבר נובע מגורמים אחרים המעורבים בסיבולת. למרות שספורטאים ברמה בינונית יכולים לשפר מספר גורמים להעלאת היכולת הגופנית, ספורטאי עילית משפרים את הסיבולת בעיקר עם שינוי סף הפרשת לקטט, נקודת המפנה של לקטט ועבודת שרירים יעילה. אף אחד מאלו אינו מושפע באופן משמעותי ע”י אריתרופויאטין.

החוקרים טוענים כי העדר התועלת מלווה במספר סיכונים אפשריים בשל תופעות לוואי, כולל עליה בלחץ הדם הסיסטולי, עליה בסיכון לאירועים תרומבוטיים, עליה בצמיגיות הדם, הפעלת אנדותל ותגובתיות טסיות ותהליכי דלקת.

הם מזהירים כי שילוב גורמים זה עשוי להביא לעליה בסיכון לאירועים תרומבוטיים בספורטאים הנוטלים אריתרופויאטין רקומביננטי הומאני. עליה בריכוז ההמטוקריט עשויה להפחית את זרימת הדם המוחית ולהגביל את אספקת החמצן למוח, תוך הגדלת הסיכון לאוטם מוחי.

ספורטאים והצוות הרפואי המטפל בהם עדיין מאמינים כי אריתרופויאטין משפר את הביצועים, אך אין עדויות כי תוספים אלו אכן יביאו לשיפור התוצאות בספורטאי עילית העוסקים בתחרויות רכיבת אופניים.

Br J Clin Pharmacol. Published online December 6, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה