ההשפעה של סטטינים על תפקודי שריר-שלד (Circulation)

מאת מערכת e-Med

מתן אטרובסטין במינון גבוה למשך 6 חודשים לא מוריד את כח השריר או את היכולת הגופנית במטופלים בריאים, אך קשור להופעה של כאבי שרירים. אטרובסטין העלתה גם את מדדי הקריאטנין קינאז הממוצעים, מה שמצביע על כך שהתרופה יוצרת פגיעה מסוימת בשריר, גם במטופלים ללא סימפטומים.

רופאים רבים קושרים סטטינים עם כאבי שרירים, אך עד כה לא נצפה קשר כזה במחקרים קליניים, וההשפעה של סטטינים על תפקודי שרירים לא נבחנה היטב.

החוקרים בדקו את ההשפעה של סטטינים על שימושי ותפקודי שריר שלד (STOMP) באמצעות הערכה של סימפטומים, מדידה של קריאטנין קינאז (CK), ובדיקת יכולת גופנית וחוזק שרירים לפני ואחרי שמטופלים קיבלו אטרובסטין 80 מ”ג או של פלצבו, במשך 6 חודשים. במחקר השתתפו 420 מטופלים, כולם בריאים ושלא קיבלו סטטינים בעבר.

רמות CK ממוצעות עלו ב- 20.8 ± 141.1 U/L (p<0.0001) במטופלים שקיבלו אטרובסטין. לא היו שינויים משמעותיים במדדים שונים של כח שריר או יכולת גופנית עם התרופה,  אך בקבוצה של האטרובסטין יותר מטופלים פיתחו מיאלגיה (19 מול 10 בקבוצת הפלצבו). ב בשתי הקבוצות,בחלק מן המטופלים שפיתחו מיאלגיה, היתה גם ירידה בכח שריר. 

לסיכום, תוצאות המחקר מצביעות על כך שמתן אטרובסטין במינון גבוה למשך 6 חודשים לא גרם להורדה של כח השריר הממוצע או פגע בביצועי הפעילות הגופנית, במטופלים בריאים שלא קיבלו אטרובסטין בעבר. עם זאת, במחקר נצפה שסטטינים אכן קשורים לכאבי שרירים. אטרובסטין העלתה גם את מדדי ה-CK הממוצעים, מה שמצביע על כך שסטטינים יוצרים פגיעה מסוימת בשריר, גם במטופלים ללא סימפטומים. החוקרים מסכמים כי העליה ב-CK והנתונים האחרים מעודדים מחקרים נוספים, ארוכי טווח שיבדקו את ההשפעה של מינון גבוה של סטטינים על תפקודי השריר.

לידיעה ב-Circulation

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה