עדויות נוספות מצביעות על סיכון מוגבר לאירועים מוחיים לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך (Stroke)

בחולים לאחר ניתוח THR (Total Hip Replacement) עליה של למעלה מפי ארבע בסיכון לאירועים מוחיים איסכמיים או המורגיים במהלך השבועיים הראשונים לאחר הניתוח, כך לפי תוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Stroke.

החוקרים מוסיפים וכותבים כי הסיכון לאירוע מוחי איסכמי נותר מוגבר למשך לפחות שישה שבועות והסיכון לאירוע מוחי המורגי נותר מוגבר למשך 12 שבועות. טיפול בנוגדי-טסיות סיפק הגנה מסוימת מפני אירועים מוחיים איסכמיים לאחר ניתוחים אלו.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר דני ובחנו את הסיכון לאירועים מוחיים בלמעלה מ-66,000 חולים שעברו ניתוח להחלפת מפרק ירך, תוך השוואה לקרוב ל-200,000 משתתפים שלא עברו את הניתוח, אך היו תואמים בגיל, מין ואזור גיאוגרפי. הגיל הממוצע של המשתתפים במחקר היה 72 שנים.

בשבועיים הראשונים לאחר הניתוח, יחס הסיכון המתוקן לאירועים מוחיים איסכמיים עמד על 4.69 ויחס הסיכון לאירועים מוחיים המורגיים עמד על 4.40.

עם שני סוגי האירועים המוחיים, הסיכון ירד באופן עקבי לאחר מכן, אך נותר מוגבר משמעותית במהלך לפחות ששת השבועות הראשונים לאחר הניתוח (אירועים מוחיים איסכמיים) ולאחר 12 השבועות הראשונית (אירועים מוחיים המורגיים).

החוקרים מצאו גם כי בחולים שעברו את הניתוח ונטלו טיפול בנוגדי-טסיות חלה ירידה של 70% בסיכון לאירועים מוחיים איסכמיים במהלך ששת השבועות הראשונים לאחר הניתוח, בהשוואה לאלו שלא רכשו טיפול נוגד-טסיות. הטיפול בנוגדי-טסיות לא השפיע על הסיכון לאירועים מוחיים המורגיים.

חלק מהמנתחים נוהגים להפסיק את הטיפול באספירין לפני הניתוח, בעוד שאחרים אינם נוקטים בגישה דומה. כעת, ממצאי המחקר מצביעים על סיכון גבוה לאירועים מוחיים זמן קצר לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך ומציעים כי טיפול באספירין עשוי לסייע בהפחתת הסיכון הנ”ל.

Stroke. Published online November 6, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה