הנחיות חדשות תומכות בבדיקות Pap בתדירות פחותה (Obstet Gynecol)

ייתכן מאוד כי בקרוב בדיקה שנתית ל-Papanicolaou תהפוך לנחלת העבר. על-פי הנחיות חדשות מטעם ה-American College of Obstetricians and Gynecologists, מרבית הנשים אינן נדרשות לבדיקות סקירה לסרטן צוואר הרחם בתדירות של למעלה מפעם ב-3-5 שנים.

לדברי החוקרים, מהעדויות עולה בבירור כי נדרשות בדיקות סקירה בתדירות נמוכה יותר לממאירויות של צוואר הרחם. מדובר בעדכון של ההנחיות שפורסמו בשנת 2009 והן דומות להמלצות מטעם ה-American Cancer Society, ה-American Society of Colposcopy and Cervical Pathology ואיגודים רפואיים אחרים, שפורסמו מוקדם יותר השנה.

השינוי הגדול ביותר בהנחיות מכוון לנשים בגילאי 30-65 שנים. השיטה המועדפת לסקירת נשים בקבוצת גיל זו עם בדיקת Pap שלילית היא שילוב בדיקת Pap עם בדיקה לנגיף HPV (Human Papillomavirus) כל חמש שנים. במידה ובדיקת HPV אינה זמינה, ניתן להשלים בדיקת Pap לבד (ללא בדיקת HPV) כל שלוש שנים.

המומחים מסבירים כי ידוע כי זיהומי HPV נפוצים מאוד, אך מרביתם זמניים ואינם מתקדמים לממאירות של צוואר הרחם. רק חלק קטן מהנשים עם זיהום כרוני בנגיף HPV יפתחו אבנורמליות בצוואר הרחם שיובילו לממאירות. בנוסף, גם אם התאים קדם-ממאירים, נדרשים שנים עד להתפתחות ממאירות פולשנית.

עם בדיקה משולבת, בדיקת סקירה כל חמש שנים מביאה למאזן מצויים בין שיעורי ממאירות נמוכים, תוך הימנעות מנזקים אפשריים של התערבויות מיותרות.

ההנחיות החדשות מדגישות כי אין מקום לבדיקות הבוחנות נגיפי HPV בסיכון נמוך. עם בדיקה משולבת של Pap ו-HPV, יש לחפש אחר זני HPV אונקוגניים, בסיכון גבוה בלבד.

המומחים מציעים גם כי בנשים בגילאי 21-29 שנים תבוצע בדיקת סקירה לממאירות של צוואר הרחם כל שלוש שנים ולא כל שנתיים. בנשים מתחת לגיל שלושים המומחים כותבים כי אין מקום לבדיקת סקירה עם HPV.

ההנחיות זהות בנשים שחוסנו כנגד נגיף HPV ואלו שלא קיבלו את החיסון, למרות שלא כולן צריכות לעבור בדיקת סקירה לסרטן צוואר הרחם. האיגוד ממליץ כי בנשים מתחת לגיל 21 לא יעברו בדיקת סקירה לסרטן צוואר הרחם או נוכחות נגיף HPV, בין אם הן פעילות מינית ובין אם לאו. מערכת החיסון של נשים צעירות יכולה לסלק זיהומי HPV בתוך כשמונה חודשים, ובמידה ותופיע אבנורמליות בצוואר הרחם עקב זיהום HPV בקבוצת גיל זו, לרוב היא חולפת ואינה דורשת טיפול.

למרות שנשים צעירות מאוד לא יעברו בדיקות סקירה, רופאים עדיין יכולים לכוון אותן לאמצעים למניעת התפתחות סרטן צוואר הרחם ע”י קבלת החיסון כנגד HPV וייעוץ בנוגע למין בטוח.

לפי ההנחיות, הרופאים יכולים להפסיק את ביצוע בדיקות הסקירה בנשים מעל גיל 65 שנים, במידה ועונות על קריטריונים מסוימים (ללא היסטוריה של CIN בדרגה 2 ומעלה, Adenocarcinoma In Situ או סרטן צוואר הרחם) ועם שלוש תוצאות ציטולוגיות שליליות ברציפות, או שתי תוצאות משולבות שליליות במהלך עשר שנים, כאשר הבדיקה האחרונה נערכה בחמש השנים האחרונות.

נשים במצבים מסוימים נדרשות לבדיקות סקירה תכופות יותר, אוכלוסיה זו כוללת נשים עם HIV, נשים לאחר השתלת איברים או מדוכאות חיסון מסיבה אחרת, נשים שנחשפו ל-Diethylstilbestrol ברחם ונשים שטופלו בעבר כנגד CIN בדרגה 2 או 3, או כנגד ממאירות.

Obstet Gynecol. 2012;120:1222-1242

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה