ההשפעה של דיאטה עתירת פחמימות על ליקוי קוגניטיבי (J Alzheimers Dis.)

דיאטה עתירה בפחמימות וסוכרים עשויה להביא לעליה בסיכון לליקוי קוגניטיבי קל בקשישים, בעוד שדיאטה עתירה בשומנים וחלבונים מפחיתה סיכון זה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Alzheimer’s Disease.

מאזן אופטימאלי בצריכת הקלוריות היומיות שמקורן בפחמימות, שומנים וחלבונים עשויה לסייע בשמירה על השלמות העצבית והתפקוד הקוגניטיבי האופטימאלי בקשישים.

החוקרים בחנו את הקשר בין אחוז הצריכה האנרגטית היומי מחומרי תזונה שונים והיארעות ליקוי קוגניטיבי קל במדגם מבוסס אוכלוסייה שכלל 937 מבוגרים עם תפקוד קוגניטיבי תקין , בגילאי 70-89 שנים.

במהלך מעקב ממוצע של 3.7 שנים, 200 משתתפים אובחנו עם ליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה.

לדברי החוקרים, במודל מתוקנן לחלוטין, הסיכון לליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה היה גבוה יותר במשתתפים ברבעון הרביעי, בהשוואה לאלו ברבעון הראשון, של צריכת פחמימות (מעל 58% לעומת פחות מ-47% מהאנרגיה הכוללת). יחס הסיכון בהשוואת הרבעון הרביעי והראשון עמד על 1.89 (P=0.004).

בדומה, במשתתפים ברבעון הראשון, בהשוואה לרבעון הרביעי מבחינת צריכת סוכר (מעל 27 או פחות מ-19% מהאנרגיה הכוללת), יחס הסיכון לליקוי קוגניטיבי קל עמד על 1.51 (p=0.05).

הסיכון לליקוי קוגניטיבי קל היה נמוך יותר במשתתפים עם צריכת השומן הכוללת הגבוהה ביותר (מעל 35%), בהשוואה לאלו עם הצריכה המעטה ביותר (פחות מ-27%). יחס הסיכון עמד על 0.56 (p=0.03). כמו כן, הסיכון היה מופחת במשתתפים ברבעון העליון, בהשוואה לרבעון התחתון של צריכת חלבונים (מעל 20% לעומת פחות מ-16%), עם יחס סיכון של 0.79.

ממודל רב-משתנים שכלל פחמימות, שומנים וחלבונים באותו מודל, נותר קשר מובהק בין צריכת פחמימות ובין ליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה (השוואה בין הצריכה הגבוהה לנמוכה ביותר הדגימה יחס סיכון של 3.68, P=0.01). במודל זה, לא נותר עוד קשר מובהק עם שומן וחלבונים.

החוקרים לא זיהו אינטראקציה משמעותית של אחוז הפחמימות, השומנים או החלבונים בתזונה ובין הגיל, מין, אלל Apolipoprotein E או מדד מסת הגוף.

החוקרים זיהו גם מגמה לפיה חלה ירידה בסיכון לליקוי קוגניטיבי קל עם עליה בצריכת חומצות שומן חד-בלתי-רוויות וחומצות שומן רב-בלתי-רוויות. צריכה רבה של דגים, מקור חשוב לחומצות שומן רב-בלתי רוויות אומגה שלוש, נקשרה עם סיכון מופחת לליקוי קוגניטיבי בקשישים.

החוקרים מציינים כי ממצאי המחקר מספקים עדויות בנוגע להשפעה של מרכיבים תזונתיים בדיאטה ומציעים דפוסי תזונה הכוללים לדיאטה המבוססת בעיקרה על צריכת פחמימות, וצריכה מעטה יחסית של שומנים וחלבונים, עשויה להיות השפעה שלילית על התפקוד הקוגניטיבי.

J Alzheimers Dis. Published online October 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה