התקדמות באבחנה ובטיפול בלימפומה עורית של תאי B (מתוך Cancer Control)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Cancer Control מדווחים חוקרים כי בתוך פחות מעשור, חלה התקדמות משמעותית בהבנת הגישה לאבחנה, סיווג וטיפול בחולים עם לימפומה עורית מסוג PCBCL (Primary Cutaneous B-Cell Lymphoma).

לדברי החוקרים, PCBCL הינה קבוצה הטרוגנית של הפרעות לימפופרוליפרטיביות נדירות של תאי B, עם מאפיינים קליניים ופתולוגיים ייחודיים ונפרדים מאלו של לימפומות נפוצות יותר. כעת הם ערכו סקירה סיסטמית של הספרות הרפואית במאגרי MEDLINE וניתחו נתונים מעבדתיים וקליניים.

הסקירה מתמקדת בשלושת הסוגים הנפוצים של PCBCL: PCMZL (Primary Cutaneous Marginal Zone Lymphoma), PCFCL (Primary Cutaneous Follicle-Center Lymphoma) ו-PCDLBCL, LT (Primary Cutaneous Diffuse Large B-Cell Lymphoma, Leg-Type).

מהתוצאות עולה כי ביופסיות עוריות עם בדיקות היסטולוגיות, אימונו-היסטוכימיות ומולקולאריות, הן חיוניות לאבחנה נכונה של לימפומה עורית של תאי B. חשוב לקבוע את שלב המחלה עם בדיקות מעבדה והדמיה ואספירציה וביופסיה של מח העצם, במטרה לקבוע את הפרוגנוזה ולהבחין בין PCBCL ובין מעורבות עורית משנית של לימפומה סיסטמית של תאי B.

PCMZL ו-PCFCL הן לימפומות בדרגה-נמוכה, עם שיעורי הישרדות משוערים לחמש נים של למעלה מ-95%. הסרה ניתוחית או טיפול קרינתי מקומי מספיק לטיפול במחלה בשלבי T1 או T2. טיפול מונותרפי ב-Rituximab משמש לעיתים קרובות לחולים עם מחלה בשלב T3.

PCDLBCL, LT הינה לימפומה בינונית של תאי B, עם שיעורי הישרדות ספציפיים לחמש שנים של כ-50%. טיפול כימותרפי מבוסס-אנתרציקלינים עם Rituximab נדרש לרוב כטיפול ראשוני לשיפור התוצאות.

החוקרים כותבים כי מערכות חדשות לסיווג, דירוג והערכת הפרוגנוזה של חולים עם PCBCL הביאו להערכה מדויקת יותר של האבחנה והפרוגנוזה של חולים במחלה. למרות שאין מחקרים פרוספקטיביים אקראיים להערכת הנושא, ישנן תוצאות מבטיחות לטיפולים המשמשים בחולים עם לימפומה סיסטמית של תאי B .

Cancer Control. 2012;19(3):236-244

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה