ההשפעה של תכנית לשיפור תחושת הביטחון של ילדים על בריאות השיניים (J Dent Res.)

ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Dental Research עולה לראשונה כי התערבות שנועדה להדריך ילדים כיצד להתמודד עם אתגרים עשויה להשפיע לטובה על בריאות הפה והשיניים שלהם.

ממחקר אקראי ומבוקר שכלל 12 בתי ספר בתאילנד ו-261 ילדים בגילאי בית-ספר, ילדים מבתי ספר שלקחו חלק בתכנית שנועדה לשפר את תחושת הקוהרנטיות היכולת לראות את החיים כאתגר בו כישורי התמודדות עשויים לסייע בהתמודדות עם גורמי דחק לוותה בבריאות טובה יותר משמעותית של חלל הפה והשיניים, בהשוואה לילדים שחולקו באקראי לקבוצת ביקורת. בילדים בקבוצת ההתערבות חל גם שיפור בתפיסות בנוגע לחשיבות הרגלים דנטאליים בריאים, עם בריאות חניכיים טובה יותר, בהשוואה לביקורות.

במסגרת המחקר, 12 בתי ספר שונים חולקו באקראי לקבוצת התערבות (6 בתי ספר) או לקבוצת ביקורת (6 בתי ספר). תלמידים בכיתה ה’, בגילאי 10-12 שנים, לקחו חלק במחקר. התלמידים בקבוצת ההתערבות השתתפו בשבע פגיעות במהלך חודשיים, שהתמקדו בהשתתפות והעצמת הילדים. כל פגישה ארכה 30-40 דקות. ארבע הפגישות הראשונות כללו פעילויות בכיתה, עם השתתפות התלמידים והצוות, עם סיעור מוחות, תכנון, הערכה ויישום. ההתערבות ניתנה ע”י שישה מורים שעברו הדרכה ספציפית ואינטנסיבית בת יום אחד.

בתחילת המחקר ולאחר שבועיים ושלושה חודשים מתחילת ההתערבות, ילדים בקבוצת ההתערבות ובקבוצת הביקורת השלימו את שאלון Child Perception Questionnaire, להערכת איכות החיים הבריאותית של מצב הפה והתבסס על תסמינים אוראליים, מגבלות תפקודיות, בריאות רגשית ואיכות חיים חברתית.

החוקרים חילקו את השאלונים בתחילת המחקר ולאחר שבועיים ושלושה חודשים מתחילת ההתערבות, להערכת תפיסות הילדים אודות חשיבות בריאות הפה ותחושת הקוהרנטיות הכוללת שלהם. בתחילת המחקר ולאחר שלושה חודשים מתחילת ההתערבות, בדיקות קליניות תיעדו גם טראומה דנטאלית, את מצב החניכיים ופגמים דנטאליים.

מהתוצאות עולה כי בהשוואה לקבוצת הביקורת, בילדים שקיבלו שיעורים אודות תחושת קוהרנטיות המדד הממוצע בשאלונים להערכת בריאות השיניים היה טוב יותר, שלושה חודשים לאחר ההתערבות. בילדים בקבוצת ההתערבות נרשמה גם תחושת קוהרנטיות גבוהה יותר בהשוואה לאלו בקבוצת הביקורת, כאשר חלק גדול יותר מהם ייחסו חשיבות רבה לבריאות השיניים . בשיעור גבוה יותר של ילדים בקבוצת ההתערבות מצב החניכיים היה תקין שלושה חודשים לאחר ההתערבות.

J Dent Res. Published online September 27, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה