מהי התועלת של זריקות לטיפול בחולים עם מרפק טניס? (Am J Sports Med)

מבין מגוון הזריקות שנבחנו לטיפול בחולים עם מרפק טניס (Lateral Epicondylitis), עדיין לא ברור אילו זריקות יעילות ואילו חסרות תועלת, כך לפי סקירה סיסטמית שפורסמה בכתב העת American Journal of Sports Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שכיחות מרפק טניס באוכלוסיה נעה סביב 1-3% ומגיעה לשיא בגילאי 45-54 שנים. טיפולים בזריקות כוללים סטרואידים, PRP (Platelet-Rich Plasma), דם אוטולוגי, פרולותרפיה, חומצה היאלרונית, בוטוליניום טוקסין, פולידוקנול וגליקוזאמינוקגליקנים.

במטרה לבחון אילו זריקות יעילות במצבים אלו, החוקרים ערכו סקירה סיסטמית של 17 מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת שמונה זריקות שונות ב-1,381 חולים. הם התמקדו בשתי תוצאות בלבד: שינוי בעוצמת הכאב ותופעות לוואי (כולל מספר תופעות הלוואי שהובילו להפסקת הטיפול).

החוקרים מדווחים כי מהנתונים עולה כי סטרואידים, פולידוקנול וגליקוזאמינוגליקנים לא נמצאו עדיפים על פלסבו בהקלה על כאב עקב מרפק טניס. בוטולוניום טוקסין נמצא מעט יותר יעיל מפלסבו, אך לצד תופעות לוואי משמעותיות (שיתוק וחולשה זמניים). יתרה מזאת, כל המחקרים להערכת בוטוליניום טוקסין סבלו מהטיה משמעותית.

דם אוטולוגי, PRP, פרולותרפיה וחומצה היאלרונית נמצאו כולם יעילים יותר משמעותית מפלסבו, אך רק פרולתרפיה נמצאה טובה משמעותית מפלסבו לאחר שלא נכללו תוצאות מחקרים עם הטיה משמעותית.

כאב זמני לאחר הזריקה היה נפוץ בכל המחקרים, אך לא תועדו מקרים של הפסקת הטיפול בשל תופעות לוואי ולא זוהו תופעות לוואי חמורות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהסקירה הסיסטמית ומטה-אנליזה עולה כי אין עדויות רבות ממחקרים ללא הטיות, בנוגע להמלצות לטיפול בזריקות בחולים עם מרפק טניס. דרושים מחקרים נוספים באיכות גבוהה, עם גודל מדגם הולם, קריטריוני הכללה ברורים ואישור של האבחנה באמצעות בדיקות הדמיה.

Am J Sports Med 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה