האם יש מקום לנקוט עמדה חדשה בהערכת חולים עם כאבי חזה? (Archives of Internal Medicine)

במאמר דעה פרובוקטיבי שפורסם בכתב העת Archives of Internal Medicine קוראים הכותבים לערוך מחקר אקראי, להשוואת פרוטוקולי הבדיקה המקובלים כיום אל מול אי-ביצוע כל בדיקה לבירור חולים עם כאבים בחזה, הפונים למחלקות לרפואה דחופה.

במאמר שואלים המומחים אם הפרוטוקולים המקובלים כיום הביאו להכנסת תומכנים לחולים א-תסמיניים במקרים בהם הכאב לא היה ממקור לבבי. בנוסף, חשוב יותר, הם שואלים אם ניהול החולים כיום הביא לשיפור התוצאות. להערכתם, תוצאות מחקר כזה עשויות להביא לשינוי בפרוטוקולים המקובלים כיום.

לפי ההנחיות הנוכחיות מטעם ה-American Heart Association וה-American College of Cardiology, מומלץ להשלים בדיקה לא-פולשנית של חולים עם אירוע בודד של כאבי חזה, ללא שינויים בתרשימי אק”ג או הפרעות באנזימי לב, במטרה למנוע מקרים של אוטם לבבי שלא זוהה. בחולים עם תוצאות שליליות במבחן מאמץ, שיעור האירועים במהלך 30 ימים הוא נמוך מאוד, בעוד שבאלו עם תוצאות חיוביות, שיעור האירועים גבוה יותר.

עם זאת, מומחים טוענים כי למרות שחשוב להימנע מתוצאות שליליות-שגויות, שכיחות התופעה נעה סביב 2% מהחולים הפונים עם כאבי חזה, המשוחררים באופן לא-הולם מחדר המיון, על-פי נתונים אודות 1993 חולים שנאספו לפני התקדמות הבדיקות לאנזימי לב.

בדיקות מאמץ או בדיקות CCTA (Computed Tomography Angiography) עשויות לסייע בזיהוי חולים בסיכון מוגבר לסיבוכים, אך הכותבים מסבירים כי מחקרים קליניים לא הוכיחו כי ההתערבויות המבוססות על בדיקות אלו הביאו לשיפור התוצאות. ייתכן כי התוצאות עם התערבויות המבוססות על בדיקות לא-פולשניות אינן עדיפות, מאחר והמקור לכאב החזה שהביא לכך שהחולה פנה לחדר המיון אינו לבבי, אך ייתכן למרות זאת עורר סדרת אירועים שהובילו לאבחנה של מחלה כלילית ורה-וסקולריזציה של נגעים א-תסמיניים.

השאלה החשובה ביותר הניצבת בפני כל סדרת המלצות הינה אם הבדיקה תביא לשיפור התוצאות, ובמקרה של כאבי חזה שחלפו, לא נערכו מחקרים להערכת הנושא. מתוצאות מחקר ACRIN (American College of Radiology Imaging Network) עלה כי בדיקות CCTA הובילו לאבחנה של מחלה כלילית ורה-וסקולריזציה בשכיחות גבוהה פי שלוש, בהשוואה לטיפול סטנדרטי, אך המחקר לא מצא כי התוצאות היו טובות יותר עם שיעור רה-וסקולריזציה גבוה יותר. כמו כן, למרות שחולים אלו סבלו מאנגינה ומנגעים כליליים יציבים, מחקרים מג’וריים שהחלו במחקר COURAGE מצאו כי טיפול תרופתי הינו לרוב הטיפול הראשוני הטוב ביותר בחולים אלו.

במטרה להעריך את התועלת של ההנחיות הנוכחיות לטיפול בחולים עם כאב חזה מבודד וללא הפרעות אלקטרוקרדיוגרפיות או אנזימי לב מוגברים, החוקרים מציעים לערוך מחקר אקראי להשוואת בדיקות מאמץ שגרתיות ו/או CCTA אל מול גישה שאינה כוללת התערבות נוספת.

להערכתם, כאשר מתקבלת תוצאה אבנורמלית באחת הבדיקות, בפרט במקרים בהם מדובר ב-CCTA, מומלץ לקחת צעד אחורה ולשקול מהי האבחנה המשוערת. בנוכחות בדיקה אבנורמלית אחת, תתכן סדרת אירועים שיובילו לרה-וסקולריזציה, כאשר אין באמת צורך בזאת.

Archives of Internal Medicine

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם קסנתלזמה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב? (Ophthalmology)

    האם קסנתלזמה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב? (Ophthalmology)

    מתוצאות מחקר חדש בראשות דר’ יעל לוסטיג מהמרכז הרפואי שיבא ברמת גן עולה כי Xanthelasma Palpebrarum, המתאפיינת בנגעים צהבהבים על העפעפיים, אינה מלווה בסיכון מוגבר לדיסליפדימיה או מחלות לב וכלי דם. החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת במרכז יחיד בישראל ובחנו את הנתונים אודות 35,452 משתתפים (גיל ממוצע של 52.2 שנים, 69% גברים) שעברו בדיקות סקר רפואיות […]

  • מה בין מספר בני המשפחה ואחזקת כלב ובין הסיכון למחלת קרוהן? (Clin Gastroenterol Hepatol)

    מה בין מספר בני המשפחה ואחזקת כלב ובין הסיכון למחלת קרוהן? (Clin Gastroenterol Hepatol)

    בקרב אלו המתגוררים עם לפחות שני בני משפחה אחרים במהלך השנה הראשונה לחייהם ומחזיקים בכלב במהלך תקופת הילדות ייתכן סיכון מופחת להתפתחות מחלת קרוהן, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גורמים סביבתיים, דוגמת עישון, משפחה גדולה, סביבה עירונית וחשיפה לחיות מחמד, נקשרו עם הסיכון […]

  • יתר לחץ דם שאינו מטופל מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (Neurology)

    יתר לחץ דם שאינו מטופל מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (Neurology)

    בקשישים עם יתר לחץ דם שאינו מטופל עליה של 36% בסיכון למחלת אלצהיימר, בהשוואה לאלו ללא יתר לחץ דם ועליה של 42% בסיכון למחלת אלצהיימר לעומת אלו עם יתר לחץ דם מטופל, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Neurology. החוקרים השלימו מטה-אנליזה להערכת נתונים אודות 31,250 משתתפים בגילאי 60 שנים ומעלה (גיל ממוצע של […]

  • ניהול סב-ניתוחי של טיפול נוגד קרישה  (JAMA)

    ניהול סב-ניתוחי של טיפול נוגד קרישה  (JAMA)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 3: בקרב מטופלים הנוטלים נוגדי קרישה, הסיכונים הטרומבוטיים מחד גיסא, והדימומיים מאידך גיסא, מתחרים זה בזה ומובילים לתהליך קבלת החלטות מורכב סביב תקופת הניתוח. נביא כאן את ההנחיות של המכללה האמריקנית לרופאי חזה לייעול הניהול הסב-ניתוחי (Perioperative) של טיפול נוגד קרישה. לפי הנחיות אלו, התקופה הסב-ניתוחית מתחילה שבוע לפני ההתערבות, ומסתיימת כ-4 שבועות לאחר מכן.

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה