הבדלים גלובאליים ניכרים בטיפול ובשיעורי התמותה עקב פרפור פרוזדורים (מתוך כנס ESC)

מתוצאות מחקר RE-LY AF Registry, שפורסמו בכנס ה-European Society of Cardiology, עולה כי כאחד מכל עשרה חולים הפונים לחדר המיון ברחבי העולם עם פרפור פרוזדורים הולכים לעולמם בתוך שנה אחת, אך שיעורי התמותה משתנים משמעותי מאזור לאזור, כאשר בחלקים מסוימים בעולם שיעורי התמותה גבוהים כפליים.

מהסקירה עולה עוד כי שונות גלובאלית בשיעורי התמותה הללו, כמו גם בשיעור האירועים המוחיים, היא פחות בולטת כאשר מתקננים לסיכון למחלות לב וכלי דם ולהבדלים בטיפול בנוגדי-קרישה.

מאגר הנתונים כלל כ-15,000 חולים מ-47 מדינות ברחבי אמריקה, מזרח ומערב אירופה, אוסטרליה, הודו,סין ודרום-מזרח אסיה. המחקר נערך בנפרד ממחקר RE-LY להערכת Dabigatran etexilate (פרדקסה), בהשוואה לפלסבו למניעת תרומבואמבוליזם בחולים עם פרפור פרוזדורים, שאינו על-רקע מחלת מסתמים.

החולים פנו לחדרי מיון עם פרפור פרוזדורים בין השנים 2008-2011 והיו במעקב למשך שנה אחת להערכת שיעורי התמותה, אירועים מוחיים, תסחיפים, אי-ספיקת לב, דימומים מג’וריים ואשפוזים. ההתייצגות הובילה לאבחנה העיקרית של פרפור פרוזדורים ב-44% מהמקרים.

ברחבי העולם, שיעור החולים הפונים עם פרפור פרוזדורים שמתו בתוך שנה היה די גבוה ומעט גבוה מהמצופה (11%). עם זאת, השיעורים האבסולוטיים לפי האזור בעולם  היו שונים משמעותית. הבולט מבין אלו היה השיעור באפריקה, שם 20% מהחולים הלכו לעולמם בתוף שנה אחת מההתייצגות של פרפור פרוזדורים. בשאר האזורים בעולם שיעורים אלו עמדו על 18% בדרום אמריקה, 7.5% במערב אירופה, 8% במזרח אירופה ו-9% בהודו.

הבדלים אלו עשויים להצביע לא רק על הבדלים במאפייני החולים אלא בהטיות בסוג החולים שגויסו למחקר ובאופן בו טופלו במדינות שונות. אכן, מרבית ההבדלים בשיעורי התמותה לאחר שנה אחת נחלשו לאחר תקנון לאי-ספיקת לב, מחלה כלילית, יתר לחץ דם, סוכרת ומחלת לב ריאומטית, אם כי עדיין נותרו אזורים כמו הודו, שם שיעורי התמותה נותרו נמוכים יותר מאזורים אחרים בעולם ועמדו על 7%.

עוד עולה מהמאגר כי השיעור העולמי של אירועים מוחיים לאחר שנה אחת עמד על מעט למעלה מ-4% וברחבי העולם, מדד CHADS2 השפיע יותר על הסיכון לאירוע מוחי, בהשוואה לנוכחות או העדר מחלת לב ריאומטית.

ברחבי העולם, שיעור האירועים המוחיים במערב אירופה וצפון אמריקה היו די נמוכים (2-3%), וזוהו שלושה אזורים בהם שיעור האירועים המוחיים גבוה יותר משמעותית: אפריקה, סין ודרום-מזרח אסיה, שם שיעורים אלו היו גבוהים כפליים, עם עודף של 7% ו-8%.

החוקרים מסכמים וכתבים כי קיים צורך ברור שלא זכה למענה לשיפור אמצעים למניעת אירועים מוחיים בחולים עם פרפור פרוזדורים. טיפול בנוגדי-קרישה אינו רק מפחית את הסיכון לאירועים מוחיים, אלא גם משפיע באופן משמעותי על שיעורי התמותה. דרושה הערכה מקיפה וישימה של הסיכון לדימומים ואירועים מוחיים.

European Society of Cardiology 2012 Congress

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה