סיכון גבוה לתרומבואמבוליזם ורידי בחולי סרטן אמבולטוריים (Cancer)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי אחד מכל שמונה חולים אמבולטוריים עם ממאירות של שלפוחית השתן, מעי גס ורקטום, ריאות, שחלות, לבלב או קיבה, יפתח תרומבואמבוליזם ורידי בתוך 12 חודשים מהתחלת טיפול כימותרפי.

החוקרים מקווים כי ממצאי המחקר ידגישו את חשיבות הנטל הקליני של תרומבואמבוליזם ורידי בחולי סרטן תחת טיפול כימותרפי. לאחר שהמחקר הנוכחי, כמו גם מחקרים אחרים, הוכיחו כי אירועים תרומבוטיים הינם למעשה הגורם המוביל השני בשכיחותו לתמותה בחולי סרטן (לאחר הממאירות עצמה), וכי מדובר בסיבוך בעל השלכות משמעותיות לחולים אלו.

החוקרים בחנו את ההיארעות בעולם האמיתי ואת הגורם המנבאים תרומבואמבוליזם ורידי בחולים אמבולטוריים תחת טיפול כימותרפי בשל גידולים סולידיים מתקדמים או גרורתיים, בהשוואה לביקורות תואמות בגיל ומין, ללא מחלות ממאירות.

המחקר הרטרוספקטיבי התבסס על מאגר IMS/PharMetrics Patient-Centric, שכלל מידע אודות כ-17,000 חולים עם מאירות של השלפוחית, המעי הגס והרקטום, הריאות, השחלות, הלבלב או הקיבה ומספר דומה של ביקורות תואמות.

תרומבואמבוליזם ורידי אירע בשכיחות גבוהה יותר בחולי סרטן במהלך 12 החודשים לאחר התחלת טיפול כימותרפי, בהשוואה לחולים ללא ממאירות (12.6% לעומת 1.4%, p<0.0001).

שיעורי תרומבואמבוליזם ורידי היו הגבוהים ביותר בחולים עם ממאירות של הלבלב (19.2%) והנמוכים ביותר בחולים עם ממאירות של שלפוחית השתן (8.2%). מרבית אירועי תרומבואמבוליזם ורידי בחולי סרטן אירעו זמן קצר לאחר התחלת טיפול כימותרפי: 18.1% במהלך החודש הראשון, 47% במהלך שלושת החודשים הראשונים ו-72.5% מהאירועים אירעו במהלך חצי השנה הראשונה.

בהשוואה לביקורות, בחולי סרטן נרשמו שיעורי היארעות גבוהים יותר משמעותית של פקקת ורידים עמוקים (7.7% לעומת 1%), תסחיפים ריאתיים (2.4% לעומת 0.2%) ופקקת ורידים עמוקים עם תסחיף ריאתי (2.5% לעומת 2.0%).

גורמים שהיו קשורים בסיכון הגבוה ביותר לתרומבואמבוליזם ורידי כללו ממאירות של הלבלב, סרטן קיבה, סרטן ריאות, מדד CCI (Charlson Comorbidity Index) של 3 או 4 או לפחות 5, השמנת-יתר וקבלת טיפול באריתרופויאטין, Bevacizumab או Cisplatin.

מודעות טובה יותר מצד האונקולוג בנוגע לסיכון והסיבוכים על-רקע תרומבומאבוליזם ורידי מהווים צעד הכרחי לקראת הפחתת הנטל הקליני של תרומבואמבוליזם ורידי.

כיום, ההנחיות ממליצות רק על טיפול מניעתי בחולים אמבולטוריים ספציפיים בסיכון גבוה (דוגמת חולים עם מייאלומה תחת משטרי טיפול ספציפיים). קבוצת המומחים מפתחת מדד סיכון לזיהוי חולים בסיכון גבוה, ומדד זה אושר ע”י מספר קבוצות חוקרים. כיום זהו המדד התקף היחיד להערכת הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי בחולי סרטן אמבולטוריים.

Cancer 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה