צמחים ספציפיים מספקים הגנה מפני ממאירויות מסוימות (מתוך כנס ה-Union for International Cancer Control World Cancer Congress)

מתוצאות מחקר שפורסמו במסגרת ה-Union for International Cancer Control World Cancer Congress עולה כי לא כל הפירות והירקות מספקים הגנה מפני מחלות ממאירות, אך צמחים ספציפיים עשויים לספק הגנה מפני גידולים מסוימים.

לדברי החוקרים, תזונה לא-בריאה, גורם מרכזי המעודד התפתחות גידולים, מלווה תמיד בחסר פירות וירקות. צמחים אינם מייצרים כימיקאלים במטרה לסייע להילחם בגידולים; צמחים מספקים מגוון כימיקאלים רעילים ההורגים שמרים, חיידקים ומזיקים.

עם זאת, התכונות נגד-גידולים קשורות בפירות וירקות ספציפיים, אך לא בכולם.

הדוגמא הטובה ביותר הינה ככל הנראה פיטוכימיקאלים המשמשים כנוגדי-דלקת בכורכום. תכונות נוגדות-דלקת אלו עשויות למנוע התפתחות ממאירויות. ידוע היטב כי גירוי דלקתי על-רקע מחלות שונות, דוגמת מחלת מעי דלקתית, הינו גורם סיכון משמעותי לממאירות של המעי הגס והרקטום. בדומה, זיהום בהליקובקטר פילורי עשוי להוביל לגסטריטיס כרונית, ובחלק מהמקרים, להתפתחות סרטן קיבה.

מחקרים מצאו כי לרסברטרול שמצוי בענבים תכונות פרו-אפופטוטיות משמעותיות כנגד תאים המבודדים ממגוון גידולים; פעילות זו עומדת בקורלציה עם עיכוב גדילת הגידול בבעלי חיים. בברוקולי ישנו Sulforaphane, ההורג ישירות תאים ממאירים.

יש עדויות משמעותיות לפיהן פיטוכימיקאלים המכוונים כנגד מסלולים קרצינוגניים מובילים לירידה משמעותית בסוגי סרטן ספציפיים. לדוגמא, במחקרים פרוספקטיביים שנערכו עם עשרות אלפי משתתפים, החוקרים מצאו קשר בין צריכת ירקות מצליבים (כרובית, ברוקולי וכרוב) ובין ירידה של כ-50%  בממאירות שלפוחית השתן וממאירות של הערמונית, וירידה של כ-30% בסיכון לסרטן ריאות.

צריכת עגבניות לוותה בירידה של 25% בסיכון לממאירות של הערמונית, וצריכת ירקות עם עלים ירוקים עם כמות גדולה של פולאט לוותה בירידה של 75% בסיכון לסרטן לבלב.

סוגיה חשובה נוספת בכל הנוגע לממאירויות נוגעת להשמנת-יתר. כל עליה של פאונד אחד בשומן הגוף דורשת הזנה של כלי דם באורך 400 קילומטרים, ולכן מיוצרות כמויות גדולות של VEGF וגורמי גדילה אחרים, המעודדים התפתחות כלי דם. כך נוצרת סביבה מושלמת המאפשרת התפתחות תאי גידול.

למשקל הגוף גם השפעה על ההישרדות; בחולים עם סרטן ערמונית, לדוגמא, חלה עליה של 50% בשיעורי התמותה בגברים בעלי עודף משקל ועליה של 150% בגברים בעלי השמנת-יתר.

Union for International Cancer Control (UICC) World Cancer Congress 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה