חסרים קוגניטיביים לאחר חשיפה חד-פעמית לחומרי הרדמה בילדות (Pediatrics)

בילדים שנחשפו לחומרי הרדמה לפני גיל שלוש ניתן לזהות סימנים לחסרים קוגניטיביים בגיל עשר שנים, גם כאשר החשיפה הייתה חד-פעמית בלבד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת ספטמבר של כתב העת Pediatrics.

הערכות נוירו-פסיכולוגיות בגיל עשר שנים העידו כי בילדים שנחשפו לחומרי הרדמה הודגמו חסרים משמעותיים ביכולת השפתית, כמו גם בחשיבה מופשטת, בהשוואה לילדים שלא נחשפו לחומרי הרדמה.

בניגוד למחקרים קודמים, שהדגימו חסרים קוגניטיביים רק בהקשר לחשיפה לחומרי הרדמה בשני מקרים, לכל הפחות, המחקר החדש הדגים ליקוי ארוך-טווח כבר עם חשיפה חד-פעמית.

בילדים שנחשפו לחומרי הרדמה נרשמו גם מדדים נמוכים יותר במבחני CELF (Clinical Evaluation of Language Fundamentals), הן CELF-R (Receptive CELF) והן CELF-E (Expressive CELF).

לאחר תקנון למאפיינים דמוגרפיים, הסיכון המוגבר למוגבלות בקבוצת הילדים שנחשפו לחומרי הרדמה נותר בעינו, כאשר נבחנו מדדי שפה ותפקוד קוגניטיבי.

מהממצאים עולה כי ההשפעה לא הייתה אחידה על כל התפקודים הקוגניטיביים.

גורמים שונים עשויים להסביר את החסרים שזוהו בתחומים מסוימים הקשורים לתפקוד הקוגניטיבי, אך לא בכולם. ייתכן כי תחומים מסוימים פגיעים יותר, או כי ההערכות הנוירו-פסיכולוגיות רגישות יותר. עם זאת, לתוצאות אלו חשיבות מאחר שעשויים לסייע בהכוונת מחקרים עתידיים.

ההשפעות הנוירו-טוקסיות של חשיפה לחומרי הרדמה על מוח מתפתח תועדה היטב במחקרים בבעלי חיים, ומחקרים אלו סייעו בהבנת המנגנונים האפשריים המעורבים.

סוג חומר ההרדמה ששימש במרבית המקרים במחקר היה הלותן. למרות שהלותן אינו זמין עוד בארצות הברית, לחומר הרדמה זה השפעות נוירו-טוקסיות שהודגמו במחקרים בבעלי חיים, בדומה לחומרי הרדמה אחרים, ולכן ממצאים דומים צפויים עם תכשירים אחרים.

למרות הממצאים במחקרים בבעלי חיים, הפרוצדורות הכירורגיות עצמן והמצבים שהובילו לניתוח מהווים ערפלנים אפשריים חשובים במחקרים להערכת חסרים קוגניטיביים על-רקע חשיפה לחומרי הרדמה. החוקרים מציינים כי העובדה שמרבית החולים במדגם עברו פרוצדורות מינוריות הובילה לסברה כי תחלואות רקע משמעותיות אינן אחראיות לתוצאות.

Pediatrics. Published ahead of print August 20, 2012.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה