הנחיות חדשות מטעם ESC בנושא מחלות מסתמים (Eur Heart J)

בפעם הראשונה משנת 2007, ה-European Society of Cardiology פרסם הנחיות חדשות בנוע לטיפול במחלות מסתמים, הפעם בשילוב עם European Association for Cardiothoracic Surgery.

ההנחיות מתמקדת במחלת מסתמים נרכשת (אנדוקרדיטיס, מחלת מסתמים מולדת ומחלת מסתם ריאתי נידונים בהנחיות אחרות מטעם ה-ESC). לפי צוות המומחים, נדרש עדכון בכל הנוגע לאבחנה וטיפול במחלות מסתמים.

המומחים מדגישים את גישת הצוות הלבבי, הבולטת במסמך כולו, ודורשת מעורבות של קרדיולוג, מנתח ואחרים המעורבים בניהול המקרה. מדובר בסוגיה חשובה מאוד, כאשר המומחים חשו כי לעבודת הצוות חשיבות רבה בטיפול בחולים עם מחלות מסתמים, בעיקר אלו בסיכון גבוה.

נקודה מרכזית נוספת בהנחיות החדשות היא ההתרחקות מההתבססות על מדדי EuroSCORE ו-STS. לדברי המומחים, המסמך כולל מסר ברור בנוגע להערכת החולה והערכת הסיכון בחולים בסיכון גבוה. הם מבקשים להדגיש כי מדדים אלו אינם מושלמים, ולכן מעודדים הערכה של החולים עם צוות לבבי. שיקול דעת קליני חשוב יותר מכל מדד אחר.

להלן עיקרי ההמלצות החדשות:

·         הערכה מקיפה של קריטריונים אקו-קרדיוגרפיים להגדרת אי-ספיקת מסתם חמורה, כמו גם את התפקיד של אמצעי הדמיה אחרים.

·         התוויות לניתוח הן במקרים של אי-ספיקה חמורה של מסתם הוותין והן במקרים של מחלת שורש הוותין, ומנגד מקומו של טיפול תרופתי.

·         לפרוצדורת TAVI (Transcathether Aortic Valve Implantation) ניתנה המלצה בדרגה I B בחולים עם היצרות תסמינית של מסתם הוותין, שאינם מועמדים לניתוח, כפי שנקבע ע”י הצוות הלבבי (קרדיולוג, מנתח, מומחה הדמיה ומרדים).

·         לפרוצדורת TAVI ניתנה המלצה בדרגה IIa B לחולים בסיכון גבוה עם היצרות חמורה של מסתן הוותין, בהם נקבע ע”י הצוות הלבבי כי TAVI הינה אפשרות טובה יותר מניתוח.

·         מפורטות התוויות-נגד לפרוצדורת TAVI, כולל תוחלת חיים קצרה, מקטע פליטה נמוך ומחלות רקע ספציפיות.

·         בשלב זה, פרוצדורת TAVI אינה מומלצת בחולים בסיכון בינוני לניתוח.

התקן MitraClip, המחקה תיקון קצה-לקצה בפרוצדורת מילעורית, מופיע גם הוא לראשונה בהנחיות החדשות, כאשר צוות הכותבים מציין כי הנתונים בנושא מעידים כי מדובר בפרוצדורה בטוחה יחסית, הנסבלת היטב.

ההנחיות בנוגע למחלות המסתם המיטראלי אינן שונות מהותית מאלו שפורסמו בשנת 2007, אם כי ישנה הרחבה מסוימת של ההתוויות לניתוח בחולים א-תסמיניים עם פגיעה בעלה מסתם.

באשר לבחירת סוג המסתם התותב בחולים המיועדים לניתוח, ההנחיות החדשות מדגישות כי מדובר בהחלטה מולטי-פקטוריאלית, עם דגש על רצון החולה, אך הם הפחיתו את הסף להמלצה על מסתם ביולוגי בחולים מעל גיל 65 עם מחלה של מסתם הוותין וגילאי 65-70 באלו עם מחלת מסתם מיטראלי.

בכל הנוגע לטיפול לאחר ניתוח, ההנחיות החדשות מעדיפות טיפול נוגד-טסיות בלבד בחולים עם מסתם ביולוגי וללא גורמי סיכון אחרים בניגוד להמלצה על טיפול בן שלושה חודשים בקומדין, כפי שהומלץ בהנחיות משנת 2007.

Eur Heart J 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה