מהו מרווח הזמן הנדרש מהשתלת תומכנים מצופי-תרופה ועד לניתוח אלקטיבי? (Circulation)

אעפ”י שההנחיות הנוכחיות ממליצות כי על המתנה של שנה לפני השלמת ניתוח אלקטיבי בחולים לאחר השתלת תומכן מצופה-תרופה, מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Circulation עולה כי ייתכן והסיכון לסיבוכים מינימאלי לאחר חצי שנה.

בחולים לאחר השתלת תומכן מתכת ערום מומלצת המתנה של 45 ימים עד שישה חודשים לפני ניתוח אלקטיבי, ממצאים התומכים בהנחיות לדחיית ניתוח למשך לפחות 30-45 ימים לאחר השתלת תומכן מסוג זה.

המסקנה מבוססת על מחקר תצפיתי שכלל 8116 חולים לאחר השתלת תומכן, שעברו לאחר מכן ניתוח אלקטיבי, לא-לבבי.

לדברי החוקרים, המועד האופטימאלי של ניתוח לאחר הכנסת תומכנים טרם נקבע. ההנחיות כיום מבוססות על דעות ומחקרים קטנים ונועדו לאזן בין הסיכון לתרומבוזיס של התומכן בעקבות הפסקת הטיפול בנוגדי-טסיות, אל מול הסיכון לדימום מג’ורי במידה וממשיכים בטיפול נוגד-טסיות. סוגיה זו נוגעת לחולים רבים, מאחר שכל שנה, כ-60,000 חולים בצפון אמריקה עוברים ניתוח לא-לבבי בתוך שנה מצנתור עם הכנסת תומכנים.

החוקרים בחנו את הנתונים ממדגם שכלל את כל תושבי אונטריו בגילאי 40 ומעלה, שעברו 16 ניתוחים אלקטיביים בין השנים 2003-2009. ניתוחים בסיכון בינוני כללו ניתוחים להחלפת ירך וברך, ניתוח לכריתת ערמונית וניתוח לכריתת רחם, ולא כללו פרוצדורות דוגמת ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים או ניתוחי קטרקט.

המדגם כלל 1820 חולים שעברו ניתוח בתוך שנתיים מהשתלת תומכן מתכת ערום, 905 חולים לאחר ניתוח בתוך שנתיים מהשתלת תומכן מצופה תרופה ו-5391 חולים שעברו ניתוח 2-10 שנים לאחר השתלת תומכן.

התוצא העיקרי היה שיעור הסיבוכים הלבביים המג’וריים, שכללו תמותה, אשפוז חוזר בשל תסמונת כלילית חדה או רה-וסקולריזציה כלילית בתוך 30 ימים מהניתוח. התוצא המשני היה שיעור סיבוכים לבביים מג’וריים בתוך שנה מהניתוח.

שיעור הסיבוכים הלבביים המג’וריים עמד על 2.1% בתוך 30 ימים מהניתוח ו-9.8% מהחולים בתוך שנה מהניתוח.

הסיכון לסיבוכים לבביים מג’וריים היה גבוה יותר בתוך 30 ימים, במידה והניתוח בוצע תוך 45 ימים מהשתלת תומכן מתכת ערום או תומכן מצופה-תרופה, או בתוך שישה חודשים עד שנה מהשתלת תומכן מתכת ערום.

מהנתונים עולה כי המועד האופטימאלי לניתוח הינו בין 45-180 ימים לאחר השתלת תומכן מתכת ערום ולמעלה משישה חודשים לאחר השתלת תומכן מצופה-תרופה. המלצה זו תקפה כאשר הסיכון הבתר-ניתוחי מתקרב לזה של חולה שלא עבר רה-וסקולריזציה, עם עד שני גורמי סיכון, ומוגדר ככזה בעל סיכון בינוני.

Circulation 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה