מחצית מהחולים עם מחלות לב אינם מקפידים על הטיפול התרופתי (Am J Med)

מסקירה חדשה של נתונים שעלו ממספר מחקרים עולה כי כמחצית מהחולים המקבלים מרשמים לטיפול בתרופות למניעת מחלות לב, מקפידים על נטילת הטיפול התרופתי לאורך זמן.

המחקרים בחנו שבע תרופות, כולל אספירין, תרופות להפחתת לחץ דם וסטטינים, הניתנים לרוב כטיפול לכל החיים. מהנתונים מעשרים מחקרים עלה כי שיעור החולים שהמשיכו בנטילת התרופות נע בין 30%-80%.

מבין החולים שכבר פיתחו התקף לב בעבר, אחד מכל שלושה לא הקפיד על מילוי מחדש של המרשמים לטיפולים התרופתיים.

לדברי החוקרים, גם אם מדובר בהערכת-יתר של הממצאים, אין ספק כי שיעורי חוסר ההיענות הם משמעותיים. להערכתם, כ-130,000 אנשים מתים כל שנה בשל חוסר היענות לטיפול התרופתי.

מבין למעלה מ-376,000 משתתפים במחקרים, כ-275,000 קיבלו מרשם לטיפול בתרופות למניעת מחלות לב, בעוד ש-101,000 כבר אובחנו עם מחלת לב.  כל המשתתפים היו במעקב במשך לפחות 12 חודשים. בסה”כ, 57% מהחולים המשיכו במילוי חוזר של המרשמים לטיפול התרופתי הקבוע.

מומחים בתחום מסבירים כי ישנן מספר התערבויות שהוכחו ככאלו המסייעות לחולים להקפיד על נטילת הטיפול התרופתי, מאחר שהסיבה לחוסר ההיענות אינה ברורה לחלוטין. בחלק מהמקרים, הסיבה נעוצה במטופל קשיים בקריאת התווית המצורפת לתרופה או פתיחת הקופסא, חשש מפני תופעות לוואי, או קושי בפניה לבית המרקחת לחידוש המרשם.

עוד ייתכן כי מערכת הרפואה הציבורית משחקת תפקיד, קשה לחולים לנהל דיון עם הרופא המטפל מאחר שכולם עסוקים. לאור מגבלות הזמן והעלויות, החולים אינם מוכנים באופן מספק להקפיד על נטילת הטיפול התרופתי הקבוע.

החוקרים מצאו כי שיעורי ההיענות לטיפול התרופתי היו פחות או יותר דומים עם סוגי התרופות השונות. ההבדל היחיד היה בחולים ללא אבחנה של מחלת לב, כאשר בקבוצה זו זיהו החוקרים שיעורי היענות נמוכים יותר לטיפול במשתנים, בהשוואה לשיעורי ההיענות לטיפול בתרופות ממשפחת ARB (Angiotensin Receptor Blocker). מכאן עולה כי לתכונות ספציפיות של התרופות (דוגמת תדירות נטילת התרופות או תופעות לוואי) השפעה מעטה על השאלה אם החולים יקפידו על נטילת הטיפול לאורך זמן.

Am J Med 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה