שימוש קצר-טווח ולמטרות הנאה באקסטזי עלול לפגוע בזיכרון (Addiction)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Addiction עולה כי שימוש באקסטזי (MDMA או 3,4-Methylinedioxymethamphetamine) עשוי לפגוע בזיכרון, גם כאשר מדובר בכמויות קטנות ובתקופת זמן קצרה יחסית.

החוקרים מגרמניה מצאו כי בקרב אלו שהתנסו לראשונה באקסטזי ונטלו עשרה כדורים, או יותר, במהלך תקופה של שנה, חלה ירידה בזיכרון הויזואלי המיידי והמאוחר לאחר השימוש בסם.

במסגרת המחקר נכללו משתמשים חדשים באקסטזי, בגילאי 18-35 שנים, ללא מחלה רפואית ברקע וללא היסטוריה של הפרעות נוירולוגיות או פסיכיאטריות. כל נבדק שנטל סם פסיכו טרופי אחר, פרט לקנאביס, למעלה מחמש פעמים לפני היום הראשון לבדיקה, הוצא מהמחקר, וכך גם אלו עם היסטוריה של התמכרות לאלכוהול.

149 נבדקים עברו סדרה של בדיקות נוירו-פסיכולוגיות בתחילת המחקר; 109 משתתפים נבדקו שוב לאחר שנה אחת. החוקרים הגדירו שתי קבוצות משתתפים: אלו שלא השתמשו בסמים אסורים (פרט לקנאביס ואקסטזי)במהלך שנת המחקר (43 משתתפים) ואלו שהשתמשו בלמעלה מעשרה כדורי אקסטזי (23 משתתפים).

לאחר שנה אחת, בקרב משתמשים באקסטזי נרשמה הידרדרות משמעותית בזיכרון הויזואלי המיידי והמאוחר, עם יכולת למידה של צמדים, כאשר נבדקים נזכרים במילים או חפצים כך שהתמונה של אחד מהם מעוררת את הזיכרון של השני.

החוקרים מצאו כי למרות שנשללו הבדלים קודמים בין הקבוצות והם לקחו בחשבון מספר ערפלנים אפשריים, ההשפעה של אקסטזי על יכולת הלמידה של צמדים נותרה משמעותית למרות תקופת הזמן הקצרה יחסית (שנה אחת) וכמות האקסטזי בשימוש (10-60 כדורים).

מאחר וההיפוקמפוס משחק תפקיד חשוב בהקשרים, ממצאי המחקר תומכים בהשערה לפיה ישנו בסיס עצבי להשפעות המזיקות של MDMA על התפקוד הנוירו-קוגניטיבי, שייתכן ומתווכות דרך פגיעה בהיפוקמפוס. יש לציין גם את העדר העדויות לליקוי בבדיקות נירו-פסיכולוגיות אחרות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאור ההשפעה הברורה על הזיכרון, עולה חשש בנוגע לשימוש באקסטזי, גם בכמויות קטנות ולמשך תקופות זמן קצרות יחסית. מאחר ולא מדובר במחקר ניסיוני לא ניתן לקבוע קשר סיבתי בין שימוש באקסטזי ובין הידרדרות ביכולת הלמידה של צמדים מקושרים. הם גם אינם יכולים להבחין בבירור בין השפעות אלו וההשפעות של קנאביס, לאור תקופת ההימנעות הקצרה (12 שעות לפני הבדיקה הראשונה).

Addiction. Published online July 26, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה