מהי הפרוגנוזה של עדי יהווה לאחר ניתוח לבבי? (Arch Intern Med)

ממחקר חדש מקליבלנד עולה כי בקרב חולים המשתייכים לקהילת עדי יהווה המסרבים לקבלת עירויי דם בשל אמונתם הדתית התוצאות לאחר ניתוח לבבי טובות יותר, לפחות בטווח הזמן הקצר, בהשוואה לביקורות תואמות שקיבלו עירויי דם. התוצאות בשלב מאוחר, שבאו לידי ביטוי בשיעורי ההישרדות לאחר 20 שנים, היו דומים בשתי הקבוצות.

החוקרים מסבירים כי הם לא ידעו למה לצפות בהערכת התוצאות לאחר ניתוחי לב באוכלוסיה זו. מצד אחד ידוע כי לדם סיבוכים משלו וכן כי לאנמיה סיבוכים גם כן, וכן ידוע כי אריתרופויאטין מלווה בסיבוכים בחולים עם מחלות לב וכלי דם.

מדגם המחקר כלל 322 עדי יהווה שעברו ניתוח לבבי בין 1 בינואר, 1983, ועד 1 בינואר, 2011 וסירבו לעירויי דם. החוקרים השוו את התוצאות באוכלוסיה זו אל מול מספר דומה של ביקורות תואמות, עם מחלות רקע דומות.

החוקרים מציינים כי מתן אריתרופויאטין למניעת אנמיה בחולים עם ערכי המוגלובין נמוכים אינו משמש באופן רוטיני בחולים עם מחלת לב וכלי דם המקבלים עירויי דם, מאחר שכרוך בסיכון מוגבר לתרומבואמבוליזם. אולם מאחר והם מסרבים לעירויי דם, אריתרופויאטין ניתן באופן שגרתי לעדי יהווה עם ערכי המוגלובין נמוכים, המיועדים לניתוח לבבי וכן יש מספר דרכים לשמר דם בחולים אלו, כולל שימוש במבחנות קטנות יותר ללקיחת דם; מתן ברזל וויטמינים לפני הניתוח; טכניקות ניתוחיות מסוימות להפחתת אובדן דם; מתן קריסטלואידים בחדר הניתוח.

מהתוצאות עולה כי הגישות המשמשות למניעת אובדן דם בעדי יהווה אינן מציבות את החולים בסיכון מוגבר. למעשה, בעדי יהווה נרשם שיעור נמוך יותר של סיבוכים חדים ומשך האשפוז היה קצר יותר, בהשוואה לביקורות התואמות שדרשו עירויים. שיעורי ההישרדות בטווח הארוך היו דומים.

החוקרים מדגישים כי לא כל עדי יהווה מסרבים לקבלת מוצרי דם, וכי הדבר משתנה מאדם לאדם, כאשר חלק מסכימים לקבלת גורמי קרישה.

Arch Intern Med 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה