ניתן לצמצם משמעותית את השימוש בבדיקות פולשניות להערכת חולים עם כאבי חזה (הודעה לעיתונות מטעם ה-European Society of Cardiology)

מתוצאות מחקר EVINCI (Evaluation of Integrated Cardiac Imaging) עולה כי שימוש טוב יותר בבדיקות סקר לא-פולשניות בחולים עם כאבי חזה עשוי לחסוך עד 75% מהפרוצדורות הפולשניות היקרות.

המחקר נערך מטעם ה-ESC (European Society of Cardiology) והחוקרים מסבירים כי מרבית החולים עם חשד למחלה כלילית עוברים פרוצדורות פולשניות, דוגמת אנגיוגרפיה, ללא השלמת בדיקות לא-פולשניות קודם לכן. עם זאת, מחלה חסימתית של העורקים הכליליים מאובחנת בפחות מ-40% מהחולים העוברים אנגיוגרפיה כלילית פולשנית, עדות לצורך בבחירה טובה יותר של חולים בסיכון גבוה באמצעות בדיקות לא-פולשניות, במטרה לחסוך בעליות, להפחית את הסיכון ולמנוע שימוש לא-הולם בבדיקות פולשניות.

המחקר הרב-מרכזי ארך שלוש שנים ונועד להגדיר את הגישה המשתלמת ביותר מבחינת עלות-תועלת להערכת חולים עם חשד למחלה כלילית.

מדגם המחקר כלל 695 חולים עם כאבי חזה כרוניים וסבירות ממוצעת של 60% למחלה כלילית. החולים היו בגילאי 30-75 שנים, 38% היו נשים. כל המשתתפים עברו מגוון בדיקות הדמיה לא-פולשניות, כולל MSCT (Multislice Computed Tomography), אקו-לב, SPECT או MRI. כולם עברו גם בדיקות פולשניות אנגיוגרפיה כלילית ובדיקות תפקודיות.

מהממצאים המוקדמים עולה כי ניתן לאבחן מחלת לב במרבית המקרים, ללא צורך בצנתור וכי חולים רבים עם כאבי חזה עוברים בדיקות פולשניות מיותרות.

מסקנה חשובה נוספת העולה מהמחקר הינה כי נוכחות מחלת לב איסכמית נמוכה מהצפוי. נתונים בעבר התבססו על מחקרים רטרוספקטיביים, אך הממצאים הנוכחיים טובים יותר, שכן מדובר במחקר פרוספקטיבי, והחוקרים מצאו כי רק כ-25% מהחולים עם כאבי חזה אכן סבלו ממחלת עורקים כלילית. הם ציפו כי שיעור זה יגיע לסביבות 60%.

בהודעה לעיתונות פורסם כי ממצאי המחקר צפויים להפחית את השימוש הלא-הולם בפרוצדורות פולשניות וכן לצמצם את העלויות הכרוכות בזאת, להפחית את הסיכון לחולים ולאפשר טיפול יעיל בחולים המצויים בסיכון אמיתי.

הודעה מטעם ה-European Society of Cardiology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה