הקשר בין Fusobacterium nucleatum ובין ממאירות של המעי הגס (Genome Res)

באמצעות טכניקות מטה-גנומיות מתקדמות להערכת פתוגנים המצויים בממאירויות של המעי הגס והרקטום, שני צוותי חוקרים שעבדו בנפרד מצאו באופן מפתיע קשר אפשרי בין Fusobacterium nucleatum, הקשור בהתפתחות מחלות דלקתיות וזיהומיות, כולל מחלת חניכיים, דלקת תוספתן, דלקת קרום הלב ואבצסים מוחיים, ובין ממאירויות של המעי הגס. ממצאי המחקרים פורסמו בכתב העת Genome Research.

לדברי החוקרים, הם ערכו חיפוש אחר פתוגנים ב-11 ממאירויות של המעי הגס ומצאו במפתיע כי F. nucleatum היה המיקרוב הבולט בשכיחותו בין דגימות רקמה בריאה ודגימות מגידולים ממאירים. השכיחות הדיפרנציאלית של החיידק נעה בין פי 0.1 עד פי 256, עם ביטוי יתר של פי 79 בדגימות מגידולים ממאירים. בקבוצה גדולה יותר של גידולים ממאירים של המעי הגס, השכיחות של החיידק הייתה אף גבוהה יותר עד פי 415 נפוצה יותר בדגימות מגידולים ממאירים, בהשוואה לרקמות בריאות.

לדברי החוקרים, בדומה להליקובקטר פילורי, הקשור בהתפתחות ממאירויות של הקיבה, ייתכן כי ניתן להביא להכחדה של F. nucleatum בטרם יוכל להיצמד ולעורר תהליכים דלקתיים ברקמות והתפתחות שינויים ממאירים.

במחקר אחר בחנו החוקרים את ההרכב המיקרוביאלי של גידולי מעי גס ורקטום. הם מצאו כי השכיחות היחסית של החיידק הייתה גבוהה יותר בדגימות גידולים, בהשוואה לדגימות מרקמה בריאה. לאחר מכן, החוקרים בחנו את הקשר בין מיקרובים אלו ובין ההישרדות או האחזקה של תאי סרטן.

החוקרים מצאו כי ייתכן כי Fusobcacterium קשור באופן ייחודי עם הפתוגנזה להתפתחות גידולי מעי גס ורקטום. הם גם מצאו כי F. nucleatum היה הפילוטיפ הנפוץ ביותר בתוך הגידולים, אך מציינים כי חלק מהגידולים כללו יותר מזן דומיננטי אחד. להערכתם, נוכחות מיקרובים אלו תורמת להתפתחות גידולים, ככל הנראה בתיווך מנגנונים דלקתיים.

עם זאת, ייתכן כי החיידקים מצטברים באזור בשלבים מאוחרים של התפתחות הגידולים ואינם משחקים כל תפקיד משמעותי בהתפתחות הממאירות. שני צוותי החוקרים מזהירים כי הם לא הוכיחו קשר סיבתי בין פתוגנים אלו ובין התפתחות ממאירויות של המעי הגס והרקטום. לדבריהם, בשלב זה לא ניתן לקבוע את טיב הקשר בין Fusobcacterium ובין ממאירויות של המעי הגס, ייתכן כי החיידק חיוני להתפתחות הממאירות או שהממאירות מספקת לחיידק סביבה נוחה. לשם כך, דרושים מחקרים נוספים בנושא.

Genome Res. 2012;22:292-298

Genome Res. 2012;22: 299-306

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה