הסתיידות של אבי העורקים הבטני לניבוי אירועים קרדיווסקולאריים (Heart)

כולסטרול עורק

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Heart מדווחים חוקרים כי מהנתונים הזמינים בספרות הרפואית עולה כי הסתיידות של אבי העורקים הבטני הינו גורם מנבא משמעותי לאירועים קרדיווסקולאריים ומקרי תמותה על-רקע מחלות לב וכלי דם באוכלוסיה הכללית.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להדגים את הערך של הסתיידות של אבי העורקים הבטני בניבוי תוצאות קרדיווסקולאריות בטווח הארוך, זאת באמצעות מטה-אנליזה של מחקרים תצפיתיים. לשם כך, הם ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE ו-Cochrane וזיהו מחקרים שארכו לפחות שנתיים ודיווחו על ההשפעה של הסתיידות של אבי העורקים הבטני על תוצאות קרדיווסקולאריות באוכלוסייה הכללית.

החוקרים התמקדו בארבעה תוצאים עיקריים אירועים כליליים, אירועים צרברווסקולאריים, אירועים קרדיווסקולאריים מכל-סיבה ואירועי תמותה עקב סיבות קרדיווסקולאריות והקשר עם הסתיידות של אבי העורקים הבטני.

הסקירה כללה עשרה מחקרים והדגימה סיכון יחסי מוגבר בכל התוצאים העיקריים: עבור אירועים קרדיווסקולאריים (חמישה מחקרים, 11,250 משתתפים, יחס סיכון של 1.81); אירועים צרברווסקולאריים (ארבעה מחקרים, 9736 משתתפים, יחס סיכון של 1.37); אירועים קרדיווסקולאריים מכל סיבה (ארבעה מחקרים, 4960 משתתפים, יחס סיכון של 1.64) ותמותה קרדיווסקולארית (שלושה מחקרים, 4986 משתתפים, יחס סיכון של 1.72).

מסקירת המחקרים עולה כי חלה עליה הדרגתית בסיכון היחסי לכל תוצאי הסיום עם עליה בהסתיידות באבי העורקים הבטני (ללא הסתיידות/הסתיידות מינימאלית, הסתיידות מתונה והסתיידות חמורה). החוקרים זיהו הטרוגניות משמעותית במחקרים שנכללו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי הסתיידות של אבי העורקים הבטני הינו גורם מנבא אירועים קרדיווסקולאריים ותמותה קרדיווסקולארית. הערך המנבא חשוב יותר במקרים של הסתיידות ניכרת יותר של אבי העורקים.

Heart 2012;98:988-994

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה