טיפול בדום נשימה חסימתי בשינה מביא להקלה בתסמיני דיכאון (מתוך כנס SLEEP 2012)

במהלך הכנס השנתי ה-26 מטעם ה-Associated Professional Sleep Societies הוצגו תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי חל שיפור בתסמיני דיכאון לאחר טיפול PAP (Positive Airway Pressure) בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה (Obstructive Sleep Apnea או OSA).

החוקרים מדווחים על הקלה בתסמיני דיכאון בכל המשתתפים במחקר, גם אלו עם היענות חלקית בלבד לטיפול. עם זאת, התועלת הרבה ביותר תועדה בחולים עם היענות לטיפול האמור.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הקשר בין דום נשימה בשינה ובין תסמיני דיכאון מוכר היטב, אך למרות זאת ישנם דיווחים סותרים באשר לתועלת של טיפול PAP בהקלה על תסמינים אלו.

במסגרת המחקר נכללו 779 חולים עם דום נשימה חסימתי בשינה, בגיל ממוצע של 52.9 שנים.

החוקרים התבססו על שאלון PHQ-9 (Patient Health Questionnaire) להערכת השינוי בתסמיני דיכאון לאחר טיפול PAP בשל דום נשימה חסימתי בשינה. כל המשתתפים במחקר פנו לפחות פעמיים להערכת רופא והיו עם מדד PHQ-9 לפני טיפול של 5 ומעלה, עדות לתסמיני דיכאון מינימאליים ומעלה.

662 חולים (85%) הקפידו על ההיענות לטיפול ב-PAP (למעלה מארבע שעות בלילה), ו-117 לא הקפידו על היענות לטיפול (15%). בקבוצת החולים עם היענות טובה, ב-47 (61.5%) מדד ESS (Epworth Sleepiness Scale) עמד על 10 ומעלה. מדדי PHQ-9 בתחילת המחקר היו דומים בקרב אלו עם היענות וללא היענות לטיפול.

החוקרים מדווחים כי בכל החולים שהשתמשו ב-PAP תועדה ירידה משמעותית בתסמיני דיכאון לפי מדד PHQ-9. באלו עם היענות לטיפול נרשמה ירידה של 3.8 במדד PHQ-9, בהשוואה לירידה של 2.0 באלו ללא היענות לטיפול (p=0.0002).

בתוך קבוצת החולים עם היענות לטיפול, מדדי PHQ-9 בחולים ישנוניים (ESS של 10 ומעלה), בהשוואה לחולים לא ישנוניים עמד על 12.1 לעומת 9.9, בהתאמה. בקרב אלו עם היענות לטיפול, מדדי PHQ-9 ירדו בחולים ישנוניים בשיעור של 4.3, בהשוואה ל-3.1 בחולים לא-ישנוניים (p=0.0041).

השיפור במדדים נותר משמעותי גם לאחר שנלקחו בחשבון גורמים שונים , דוגמת אבחנה קודמת של דיכאון או נטילת טיפול בנוגדי-דיכאון. השיפור הגדול ביותר היה בחולים ישנוניים עם היענות לטיפול, אך גם בחולים ללא היענות לטיפול חל שיפור מסוים. באופן מפתיע, בחולים נשואים נרשמה ירידה גדולה יותר במדדי PHQ-9, בהשוואה לרווקים או גרושים.

מתוך כנס SLEEP 2012: Associated Professional Sleep Societies 26th Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה