האם לידה מוקדמת מעלה את הסיכון להפרעה דו-קוטבית? (Arch Gen Psychiatry)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Archives of General Psychiatry עולה קשר אפשרי בין לידה מוקדמת ובין סיכון מוגבר לאשפוזים בשל מגוון הפרעות פסיכיאטריות במהלך גיל ההתבגרות.

במדגם ארצי שכלל למעלה ממיליון אנשים משבדיה, באלו שנולדו לאחר פחות מ-32 שבועות היריון נרשמה עליה של למעלה מפי שבע בסיכון להפרעות דו-קוטביות, עליה של כמעט פי שלוש בסיכון להפרעת דיכאון ועליה של למעלה מכפליים בסיכון לפסיכוזה לא-אפקטיבית, בהשוואה לאלו שנולדו במועד. באלו שנולדו לאחר 32-36 שבועות היריון נרשמה שכיחות גבוהה יותר משמעותית של הפרעות אלו, בהשוואה לאלו שנולדו במועד.

הקשר הבולט בין לידה מוקדמת ובין הפרעה דו-קוטבית הפתיע את החוקרים, מאחר שמחקרים קודמים לא הצליחו להדגים קשר משמעותי בין מגוון סיבוכים נאונטליים ובין הפרעה דו-קוטבית. הם מציינים כי מחקר קודם הדגים קשר בין פגות ובין הפרעות נוירו-התפתחותיות וסכיזופרניה.

במחקר הנוכחי החוקרים בחנו את הנתונים ממאגר Swedish Medical Birth Register, שכלל רשומות אודות למעלה מ-1,300,000 משתתפים שנולדו בין 1973-1985. הם התמקדו בסיבוכים ארוכי הטווח של לידה מוקדמת.

החוקרים ביקשו להעריך את ההשפעות הפסיכיאטריות של לידה מוקדמת ולבחון אם הקשר ייחודי לילדים שנולדו פגים או בנוכחות סיבוכים מיילדותיים אחרים, דוגמת משקל לידה נמוך. הם התמקדו בנתונים דוגמת גיל ההיריון, גדילת העובר ומדד אפגר.

האבחנות העיקריות והמשניות כללו תלות באלכוהול (3334 משתתפים), תלות בסמים (2973 משתתפים), הפרעת דיכאון (2333 משתתפים), הפרעות אכילה (997 משתתפים), פסיכוזה לא-אפקטיבית (669 משתתפים) והפרעה דו-קוטבית (217 משתתפים).

התוצאות מצביעות על סיכון מוגבר לאשפוזים פסיכיאטריים בשל הפרעה דו-קוטבית אפקטיבית, פסיכוזה, או הפרעת דיכאון באנשים מעל גיל 15 שנולדו פגים. בהשוואה לאלו שנולדו במועד, מהתוצאות עולה כי אלו שנולדו לאחר פחות מ-32 שבועות היריון (0.4%) נרשמה עליה של פי 7.4 בסיכון להפרעה דו-קוטבית, עליה של פי 2.9 בסיכון להפרעת דיכאון ועליה של פי 2.5 בסיכון לפסיכוזה לא-אפקטיבית. באלו שנולדו לאחר 32-36 שבועות היריון (3.7%) נרשמה עליה של פי 2.7 בסיכון להפרעה דו-קוטבית, עליה של פי 1.6 בסיכון  לפסיכוזה לא-אפקטיבית ועליה של פי 1.3 בסיכון להפרעת דיכאון.

ממודל מתוקנן עלה כי מדד אפגר נמוך (0-3) היה הגורם היחיד שהיה קשור באופן מובהק עם הפרעת דיכאון, ולווה בהכפלת הסיכון לאשפוזים. לידת תינוק קטן לגיל ההיריון נקשרה רק עם סיכון מוגבר לתלות באלכוהול וסמים.

בנוסף, לידה לאחר פחות מ-32 שבועות הריון לוותה בעליה של פי שלוש בסיכון להפרעות אכילה ולידה לפני 36 שבועות היריון לוותה בעליה של 30% בסיכון לתלות באלכוהול ועליה של 20% בסיכון לתלות בסמים.

המסר לרופאים הוא כי יש לשקול מעקב פסיכיאטרי מוגבר אחר אנשים שנולדו פגים. כמו כן, הם קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה להבין את המנגנונים האחראיים לסיכון המוגבר להפרעות אלו במטרה לפתח גישות למניעה ראשונית ושניונית.

Arch Gen Psychiatry. Published online June 1, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה