זוהו שינויים גנטיים הקשורים בהתפתחות גידולי שד (Cell)

מדענים מיפו את הקודים הגנטיים של 21 ממאירויות של השד ויצרו קטלוג של מוטאציות המצטברות בתאי השד, בתקווה כי ניתן יהיה לזהות את המחלה בשלב מוקדם יותר ולטפל בחולות באופן יעיל יותר בעתיד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סרטן שד אחראי למותם של למעלה מ-450,000 נשים בכל שנה ברחבי העולם, וזוהי הממאירות הנפוצה ביותר בנשים ומהווה כ-16% מכלל הממאירויות, לפי הערכות ארגון הבריאות העולמי.

המחקר הראשון מסוגו חושף את ההיסטוריה הגנטית של התפתחות ממאירות, ומאפשר למדענים לזהות דפוסי מוטאציות המובילים להתפתחות גידולי שד. לממצאים אלו חשיבות רבה בהבנת אופן התפתחות ממאירויות של השד במהלך עשרות שנים לפני האבחנה, והם עשויים לסייע בזיהוי יעדים חדשים לשיפור הגישות לאבחנה וטיפול.

החוקרים ריצפו את הגנום של 21 סרטני שד ואספו את כל המוטאציות. הם זיהו חמישה תהליכים עיקריים הגורמים להחלפת אות אחת בקוד הגנטי (A, C, G, T) באות אחרת. לדבריהם, הממצאים המעניינים ביותר היו כי אחד התהליכים הללו מתאפיין בכיסים קטנים של אזורים עם מוטאציות רבות בגנום. סערה פתאומית כזו של מוטאציות מופיעה לעיתים קרובות בגידולים של השד.

למרות שהחוקרים אינם מבינים לחלוטין את התהליכים בבסיס הסערה הנ”ל, הם מאמינים כי ייתכן והדבר נוגע למרכיבים בתא, שתפקידם הטבעי הוא לשנות את הדנ”א.

להערכתם, לעיתים בתאים תקינים נפסק התפקוד התקין ומופיע תפקוד-יתר. הדבר גורם להופעת מוטאציות רבות והצטברות של מוטאציות אלו דוחפת את התא לכיוון של תא ממאיר. החוקרים מצאו כי מוטאציות אלו ואחרות מצטברות בתאי שד במהלך שנים רבות, תחילה באיטיות, אך הן צוברות מומנטום עם הצטברות הנזק הגנטי.

עד שהגידולים בשד גדולים דיו לאבחנה, הם מכילים מספר רב של משפחות תאים בעלי מרכיבים גנטיים שונים, עם דומיננטיות של משפחה אחת בגידול הסרטני.

Cell 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה