הרגישות והסגוליות של בדיקת CT Colonography ללא משלשלים (Ann Intern Med)

בדיקת CTC (Computed Tomographic Colonography) מזהה באופן מדויק אדנומות בקוטר 10 מ”מ ומעלה, כך עולה מתוצאות מחקר פרוספקטיבי שפורסמו במהדורת 14 במאי של כתב העת Annals of Internal Medicine. החוויה של החולים הייתה טובה יותר בהשוואה לקולונוסקופיה, אך הרגישות של הבדיקה הייתה נמוכה יותר עבור נגעים קטנים יותר. החוקרים סבורים כי לבדיקת CTC ללא משלשלים חשיבות אפשרית כבדיקת סקר חלופית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בדיקות סקר של המעי הגס באמצעות OC (Optical Colonoscopy) או CTC דורשות הכנה של המעיים עם משלשלים, הפוגעים בנכונות של המשתתפים לעבור את בדיקות הסקר.

מטרות המחקר היו לבחון את התוצאות של בדיקות CTC ללא משלשלים בזיהוי אדנומות בקוטר 6 מ”מ ומעלה ולהעריך את החוויה של הנבדקים עם טכניקה זו.

מדגם המחקר כלל 605 מבוגרים בגילאי 50-85 שנים, בסיכון ממוצע עד בינוני לסרטן מעי גס. המשתתפים הקפידו על דיאטה דלת-סיבים לפני בדיקת CTC ושתו כמות קטנה של חומר ניגוד. תוכנת מחשב אלקטרונית “ניקתה” את המעי הגס ע”י הסרת צואה מסומנת מהדמיות המעי הגס, ללא השפעה על גודל או מראה הקפלים והפוליפים ברירית מערכת העיכול.

הרגישות של בדיקת CTC לזיהוי אדנומות בקוטר 10 מ”מ ומעלה עמדה על 0.91, בהשוואה ל-0.95 עם OC. הסגוליות עמדה על 0.85 עם CTC ו-0.89 עם OC. עם זאת, הרגישות של CTC הייתה גרועה יותר עם אדנומות קטנות יותר, עם רגישות של 0.70 עבור אדנומות בקוטר לפחות 8 מ”מ ו-0.59 עם אדנומות בקוטר של לפחות 6 מ”מ. באשר ל-OC, הרגישות עמדה על 0.88 לאדנומות בקוטר 8 מ”מ ומעלה ו-0.76 לאדנומות בקוטר 6 מ”מ, או יותר.

הסגוליות של בדיקת CTC הייתה נמוכה יותר מזו של OC בטווח גדלים זה, עם 0.86 לעומת 0.91 עם אדנומות בקוטר 8 מ”מ ומעלה ו-0.88 לעומת 0.94 עם אדנומות בקוטר 6 מ”מ ומעלה (P=0.02).

המשתתפים דיווחו על חוויה טובה יותר במונחים של נוחות וקשיים הנוגעים להכנה לקראת הבדיקה עם CTC, בהשוואה ל-OC.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בדיקת CTC מזהה באופן מדויק אדנומות בקוטר 10 מ”מ ומעלה, אך עם רגישות נמוכה יותר עבור נגעים קטנים יותר. חווית המשתתפים הייתה טובה יותר עם CTC ללא שימוש במשלשלים. מתוצאות אלו עולה חשיבות אפשרית לבדיקת CTC ללא-משלשלים כבדיקת סקר חלופית.

Ann Intern Med. 2012;156:692-702

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה