אימוני תנגודת להקלה על סימני מחלת פרקינסון (מתוך הכנס השנתי ה-64 מטעם ה- American Academy of Neurology)

ממחקר חדש שהוצג במהלך הכנס השנתי ה-64 מטעם ה- American Academy of Neurology עולה כי אימוני תנגודת אינם רק מחזקים את החולים במחלת פרקינסון, אלא מקלים גם על סימני המחלה בטווח הרחוק.

מהמחקר עולה כי הרמת משקולות הביאה לשיפור מדדי התפקוד המוטורי של חולים במחלת פרקינסון עם ירידה של 7.3 נקודות לפי UPDRS-III (Unified Parkinson’s Disease Rating Scale). החוקרים רואים בממצאים שינוי משמעותי ובעל חשיבות קלינית בחייהם של חולי פרקינסון.

במסגרת המחקר חולים זווגו בהתאם למין ולמדדי תפקוד ללא טיפול תרופתי על-בסיס מדד UPDRS-III. מדדי תפקוד מוטורי נעו בין 0-108 וכללו ברדיקינזיה, רעד, ריגידיות ואי-יציבות תנוחתית/הפרעה בשיווי משקל.

בתוך זוגות אלו, החולים חולקו באקראי לאיוני תנגודת (PRE או Progressive Resistance Exercises), סדרה של תרגילי הרמת משקולות שנועדו להביא לחיזוק השרירים, או לתרגילי כושר (Fitness Counts) שכללו תרגילי גמישות, שיווי-משקל וכוח. החולים התאמנו במשך שעה אחת, פעמיים בשבוע, למשך 24 חודשים.

ההערכה באמצעות UPDRS-III נערכה כאשר החולים לא נטלו טיפול תרופתי בתחילת המחקר ולאחר 6, 12, 18 ו-24 חודשים.

מדגם המחקר כלל 48 חולים, 58% מהם גברים. הגיל הממוצע של המשתתפים היה 59 שנים ומשך המחלה הממוצע היה שבע שנים. חולים אלו השלימו תכנית אימונים בת שישה חודשים, כאשר 38 מהם השלימו את כל 24 חודשי המחקר.

מתחילת המחקר ועד לאחר שישה חודשים נרשמה ירידה במדדי UPDRS-III הן בקבוצת FC (5.38-) והן בקבוצת PRE (6.42-). שינויים אלו לא היו שונים משמעותית בין הקבוצות (P=0.5467).

עם זאת, לאחר 12 חודשים, זוהה הבדל מובהק לטובת אימוני תנגודת. בשלב זה, מדד UPDRS-III היה נמוך יותר בקבוצת אימוני תנגודת, בהשוואה לקבוצת הביקורת (p=0.023). התועלת נותרה לאחר 18 חודשים ולאחר 24 חודשים.

לאחר 24 חודשים, מדד UPDRS בקבוצת הביקורת שב לערכי הבסיס, בעוד שעם אימוני תנגודת נותר שיפור של 7.3 נקודות.

ייתכן כי השיפור עם אימוני תנגודת נובע מכך שתרגילים אלו מפעילים את המערכת הנוירו-מוסקולארית, בעוד שתרגילים אחרים אינם עושים כן. כיצד שיפור זה מתורגם לחיים האמיתיים? מהספרות עולה כי די בהבדל של 5 נקודות במדד UPDRS-III בכדי להעיד על הבדל קליני.

למרות שתכנית אימונים כזו טובה כמעט לכל אדם, בחולים עם מחלת פרקינסון והפרעה ביציבה יש לנקוט משנה זהירות. כמובן שכל חולה עם מחלת פרקינסון חייב לקבל אישור מהרופא המטפל טרם התחלת תכנית פעילות גופנית כזו . חולי פרקינסון המרותקים לכיסא גלגלים יכולים לערוך תרגילים של הקרסוליים והזרועות. פעילויות אלו מומלצות גם במהלך טיסות או שהייה בחדרי מלון.

בחולים עם מחלת פרקינסון תתכן תועלת גם לתרגילי טאי צ’י, תכנית אימונים המשלבת תנועות גוף איטיות וחלקות במטרה להביא להרפיה של הגוף והנפש. ממחקר שפורסם לאחרונה ב-New England Journal of Medicine עלה כי תרגילי טאי צ’י מסייעים בשיפור שיווי המשקל בחולים עם מחלת פרקינסון קלה עד בינונית, עם ערך מוסף בשיפור היכולת התפקודית והפחתת סיכון לנפילות.

מתוך הכנס השנתי ה-64 מטעם ה- American Academy of Neurology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה