פתלטים, כימיקלים הנמצאים בשימוש בתעשיית הקוסמטיקה והטיפוח קשורים לסיכון מוגבר לסוכרת (Diabetes Care)

ע”פ מחקר חדש מה-Diabetes Care אסטרים של חומצה פתלטית (משמשים לתעשיית הקוסמטיקה והפלסטיקה, תרופות וציוד הרפואי) קשורים לסיכון מוגבר לסוכרת בקרב קשישים. החוקרים משוודיה שחקרו שלושה מטבוליטים פתלטים מצאו שנוכחותם הייתה קשורה בעלייה בסיכון לסוכרת של 25%-30% .

המחברים מסבירים כי פתלטים הם כימיקלים הנמצאים בשימוש תעשייתי נרחב הידועים כליגנדים לרצפטורים ל-peroxisome proliferatoractivated ובקיצור PPARs .

מכיוון שאגוניסטים של  PPAR מווסתים רגישות אינסולין ונמצאים בשימוש בטיפול בסוכרת סוג 2, החוקרים רצו לבחון אם רמות מחזוריות של מטבוליטים פתליטים קשורים לשכיחות סוכרת סוג 2.

החוקרים עקבו אחר 1,016 משתתפים בגיל 70 שנה שהשתתפו במחקר Prospective Investigation of the Vasculature in Uppsala Seniors או בקיצור PIVUS . במהלך המחקר נשאלו המשתתפים על ההיסטוריה הרפואית, הרגלי התעמלות ועישון, חינוך. בנוסף, לאחר צום לילי המשתתפים נתנו דוגמיות דם לצורך מדידת שומנים וסוכר. לצורך המחקר, מצב של סוכרת הוגדר אם הייתה נוכחות סוכרת בתיק החולה או שרמות הסוכר בצום היו מעל 7 mmol/L .

מתוך 1016 משתתפים ל-119 הייתה סוכרת, ו-88 מהם היו כבר עם היסטוריה של סוכרת למשך 8.9 שנים.

כשהחוקרים ניתחו את הרמות בסרום של המטבוליטים של הפתלטים הם מצאו ש-4 מתוך ה-10 מטבוליטם היו נוכחים בלפחות 96% מהמשתתפים שהיו עם סוכרת, וש-4 המטבוליטים הפתלטים הם בשימוש אישי נרחב במוצרי טיפוח אישי.

המטבוליטים הם : 

 mono(2-ethylhexyl) phthalate

( monoethyl phthalate (MEP

( monoisobutyl phthalate (MiBP

( monomethyl phthalate (MMP

לאחר התאמות למין, BMI, סטטוס עישון ופעילות גופנית, כולסטרול וטריגליצירידים, והשכלה – החוקרים מצאו ש-3 מטבוליטים היו קשורים באופן מובהק עם סיכון מוגבר לסוכרת.

בנוסף, הם מצאו ש-MEP ו-MiBP היו קשורים באופן מובהק לשכיחות סוכרת לאחר התאמות למין בלבד עם יחס סיכון של 1.39 ו-1.25 בהתאמה.

המטבוליטים קשורים להערכת החוקרים או להפרשה מועטה של אינסולין או לתנגודת אינסולין, אשר מהווים כידוע גורמי סיכון עצמאיים להתפתחות סוכרת. החוקרים מסכמים שלמרות שהמימצאים צריכים להיבחן ולקבל חיזוק במחקרים נוספים, הם כן תומכים בהיפותיזה שסביבות מסויימות של כימיקילים עלולים לתרום להתפתחות סוכרת.  

Diabetes Care April 12, 2012

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה