הטיפול ב-etoricoxib (ארקוקסיה) לפני ניתוח משפר שליטה בכאב לאחריו (Eur J Pain)

מחקר חדש מה-Eur J Pain. מדווח על כך ששימוש ב-etoricoxib (ארקוקסיה) שעתיים לפני ניתוח משיג שיפור בשליטה על כאבים של לאחר הניתוח, וכן גם הפחתה של ריכוזי מתווכים פרו-דלקתיים בפלסמה.

החוקרים מציינים בפתח המאמר ששימוש בתרופות מקבוצת COX-2 לפני ניתוחים נראה כצעד אטרקטיבי שכן התרופות מפחיתות כאבים של לאחר ניתוח, ללא עלייה בסיכון לדימומים, התקפים אסמתיים וכיבים במערכת העיכול. במחקר קודם בדקו החוקרים מתן של ארקוקסיה לאחר הניתוח והראו שהתקבלה הפחתה של מתווכי פרו-דלקתיים ברקמת הפצע, אך הייתה שונות בעיתוי התחלת ההשפעה בגלל עיכוב בספיגה שלאחר הניתוח.

במחקר זה בדקו החוקרים את ההשפעה של מתן ארקוקסיה במטופלים העוברים ניתוח להחלפת מפרק הירך. המטופלים קיבלו ארקוקסיה במינון של 120 מ”ג או פלצבו שעתיים לפני הניתוח, ומנה נוספת יום לאחר הניתוח במסגרת מחקר כפול סמיות, אקראי ב-2 קבוצות מקבילות.  

השתתפו 11 מטופלים (6 טיפול פעיל ו-5 טיפול פלצבו). נמצא שריכוז התרופה בדם, במערכת העצבים המרכזית ובנוזלי הפצע בסוף הניתוח היה גבוה ועקבי עד תום הניתוח (פחות משעתיים).  מימצא זה היה מלווה בדיכוי ייצור של פרוסטגלנדינים ברקמת הפצע (p<0.05) , ודיכוי של העלייה באינטרלוקין 6 בפלסמה (P<0.01) .

בנוסף, למרות שלא נעשה שימוש בפרוצדורות סטנדרטיות להקלת כאב, דווח על שביעות רצון גבוהה יותר מהטיפול האנלגטי (P<0.05) בקבוצת הטיפול והיה פחות צורך באופיואידים (P<0.01) והזרקה אינטרהתקאלית של bupivacaine (עם p=0.05) .

החוקרים מסכמים בכך שהטיפול בארקוקסיה שעתיים לפני הניתוח איפשר השגת ריכוז אפקטיבי של התרופה באיברים הקריטיים, הפחתה של ייצור של מתווכים פרו-דלקתיים והקלה טובה יותר של הכאבים.

Eur J Pain. 2011 Dec 19. doi: 10.1002

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה