לקראת חג הפסח משרד הבריאות בשיתוף ארגון ‘בטרם’ לבטיחות ילדים והמרכז הארצי למידע בהרעלות ברמב”ם מפרסמים כללי בטיחות בשימוש בחומרי ניקוי וכימיקלים



על פי נתוני המרכז הארצי למידע בהרעלות ברמב”ם: כ 45% מהחשיפות לרעלים לפני חג הפסח מיוחסות לילדים עד גיל 6. בשבוע שלפני חג הפסח 2011 חלה עלייה של 52% בחשיפות לרעלים  בקרב כלל האוכלוסייה (766 חשיפות לרעלים) ועלייה של  39% בקרב ילדים עד גיל 6 (338 חשיפות לרעלים), בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2010.

מדי שנה לקראת חג הפסח נרשמת עלייה בהיפגעות מחומרי ניקוי וכימיקלים. מנתוני המרכז הארצי למידע בהרעלות ברמב”ם עולה, כי בשבוע שלפני חג הפסח  2011 מספר החשיפות לרעלים עמד על 766 מתוכם 338 חשיפות לרעלים של ילדים עד גיל 6 שנים (כ 45%) מכלל החשיפות לרעלים.

הנתונים מצביעים כי בשבוע שלפני חג הפסח 2011 חלה עלייה של 52% בחשיפות לרעלים  בקרב כלל האוכלוסייה (766 חשיפות לרעלים) ועלייה של  39% בקרב ילדים עד גיל 6 (338 חשיפות לרעלים), בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2010.

עוד מראים הנתונים, כי 50% מהחשיפות לרעלים בשבוע שלפני חג הפסח אשתקד (384) יוחסו למעורבות של  כימיקלים ו 39% (296) יוחסו לתרופות. בילדים עד גיל 6 כימיקלים היו אחראים ל 50% (169) מהחשיפות לרעלים, ותרופות ל- 41% (138).

כ 80% מהחשיפות לכימיקלים בשבוע שלפני חג הפסח, הן בקרב כלל האוכלוסייה והן בקרב אוכלוסיית הילדים עד גיל 6, היו בגין חשיפה לחומרי ניקוי והדברה ביתיים, בעיקר אקונומיקה, דטרגנטים, גזים מגרים, בסיסים, מסירי אבנית, קוטלי חרקים, חומצות ותזקיקי נפט.

לעומת זאת, בשבוע של חג הפסח 2011 נרשמה ירידה של כ –  30% במספר החשיפות לכימיקלים בהשוואה לשבוע שלפני החג, הן בכלל האוכלוסייה והן בקרב אוכלוסיית הילדים עד גיל 6 שנים. הירידה בהיקף החשיפות לרעלים בשבוע של החג לעומת השבוע שלפני החג באה לידי ביטוי בהיקף החשיפות לכימיקלים (ירידה של 49% בקרב כלל האוכלוסייה ו- 45% בקרב אוכלוסיית הילדים עד גל 6 שנים) ובהיקף החשיפה לתרופות (ירידה של 6% בקרב כלל האוכלוסייה ו 16% בקרב אוכלוסיית הילדים עד גיל 6).

כמו כן חלה ירידה בחומרת ההיפגעות בשבוע של החג ובשבוע שלפני החג  – ירידה של 57% בקרב כלל האוכלוסייה ושל 50% בקרב אוכלוסיית הילדים עד גיל 6.

בימים שלפני הפסח, בעיקר בשבועיים שלפני החג, יש עליה ניכרת בשכיחות ההרעלות בילדים. לרוב מדובר בילדים מתחת לגיל 6 שנים אשר בולעים חומרי ניקוי וכימיקלים שונים, נפט ותרופות.

התופעה חוזרת על עצמה מדי שנה כשההכנות לפסח בעיצומן. ניקיון יסודי, קרצוף הבית, צביעה, ניקוי ומירוק הכלים והמטבח מהווים פתח לסכנות. פעולות אלה נעשות תוך שימוש בחומרי ניקוי וכימיקלים, צבע וחומרי הדברה. לעתים קרובות נמצאים החומרים באריזות פתוחות בתפזורת ובהישג יד של ילדים. מרעננים גם את ארון התרופות בבית, ותרופות רבות מוצאות את דרכן לפח.

מאחר וזוהי תקופת חופש, הילדים נמצאים בבית, לעתים קרובות ללא השגחה נאותה, במצב זה מועדים הילדים לתאונת בית ובעקר הרעלות.

אורלי סילבינגר, מנכ”ל ארגון ‘בטרם’ לבטיחות ילדים ופרופ’ ידידיה בנטור מהמרכז הארצי למידע בהרעלות, רמב”ם, מפרסמים כללי בטיחות בשימוש בחומרי ניקוי וכימיקלים:    

חומרי ניקוי יש למקם הרחק מטווח השגתם של ילדים – במקום גבוה או נעול. מיד בתום השימוש, יש להקפיד להחזירם למקומם ולסגור את המיכל, זאת כדי למנוע בליעה או שאיפה של חומרים רעילים וכוויות. 

מומלץ לקנות חומרי ניקוי ותרופות באריזות קשות פתיחה לילדים.

אין לערבב חומרי ניקוי, ובפרט לא חומצות ומלבינים, תערובות כאלו משחררות גזים רעילים ועלולות להיות מסוכנות ביותר במקרה של שאיפה.

יש להקפיד על השארת חומרי הניקוי והתרופות באריזתם המקורית תוך סגירת המיכל. אין לאחסן חומרי ניקוי בבקבוקי שתייה, גם אם מצוין על בקבוקי השתייה “חומר רעיל” –  פעוטות אינם יודעים לקרוא.

אין לאחסן חומרי ניקוי בסמוך למוצרי מזון ולא בכוסות שתייה.

קריאה קפדנית של הוראות השימוש במוצר, לפני השימוש בו, והקפדה בביצוע ההוראות עשויות להועיל למבוגרים ולילדים כאחד.

תרופות שאינן בשימוש או שפג תוקפן, חומרי ניקוי והדברה, צבעים ומדללי צבע שאינם בשימוש יש לסלק מהבית בצורה בטוחה מבלי שלילדים תהיה גישה אליהם.

בכל חשיפה או חשד לחשיפה לחומר רעיל פנו לסיוע רפואי או למרכז הארצי למידע בהרעלות, רמב”ם, בטלפון 04-8541900.

בברכה,

דרורה נבון                                                                                 עינב שימרון-גרינבוים

דוברת ‘בטרם”                                                                           דוברת משרד הבריאות

                                                                                                     

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה