האם קיים קשר בין צריכת קפה ובין מחלות כרוניות? (Am J Clin Nutr)

מחקרים להערכת הקשר בין צריכת קפה ובין מגוון מחלות העלו תוצאות סותרות, אך במאמר חדש מדווחים חוקרים כי צריכת קפה אינה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב, שבץ מוחי, או מחלות ממאירות, ולמעשה מלווה בשכיחות נמוכה יותר של סוכרת מסוג 2. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition.

החוקרים אינם מעודדים את הציבור להתחיל ולשתות קפה במידה ואינם נהנים מכך, אך מסך העדויות בנושא קפה והמצב הבריאותי עולה כי אין סיבה להפחית את צריכת הקפה במטרה להפחית את הסיכון למחלות כרוניות.

לדברי החוקרים, בחלק מהמחקרים נמצא קשר בין צריכת קפה ובין עליה בשכיחות מחלות לב, מחלות ממאירות, שבץ מוחי ועוד. במחקרים אחרים, נראה כי אין קשר בין קפה ומחלות שונות ולעיתים אף הודגמו תוצאות טובות יותר בקרב אלו שנהגו לשתות קפה.

במסגרת המחקר אספו החוקרים נתונים אודות הרגלי צריכת קפה, הרגלי תזונה, פעילות גופנית ומצב בריאותי, מבין למעלה מ-42,000 מבוגרים בגרמניה, ללא מחלות כרוניות.

לאחר תשע שנים, הם מצאו כי הסיכון למחלות לב, שבץ מוחי, סוכרת ומחלות ממאירות היה דומה בקרב אלו ששתו קפה ואלו שלא נהגו לשתות קפה. לדוגמא, 871 מבין 8,689 מאלו שלא נהגו לשתות קפה פיתחו מחלה כרונית, זאת בהשוואה ל-1,124 מבין 12,137 מאלו ששתו למעלה מארבע כוסות קפה ביום כ-10% בשתי הקבוצות.

מהתוצאות עולה כי שתיית קפה אינה מזיקה למבוגרים בריאים, לפחות בכל הנוגע לסיכון למחלות כרוניות. מצד שני, באלו שנהגו לשתות קפה נרשמה ירידה של כמחצית בסיכון להופעת סוכרת מסוג 2. בקרב אלו שצרכו ארבע כוסות קפה ביום, 3.2% אובחנו עם סוכרת, בהשוואה ל-3.6% מאלו שלא שתו קפה. לאחר תקנון לגורמי סיכון לסוכרת, החוקרים קבעו כי באלו שנהגו לשתות קפה לעיתים קרובות נרשמה ירידה של 23% בסיכון להתפתחות סוכרת.

ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם תוצאות מחקרים פרוספקטיביים רבים ברחבי העולם, מהם עלה קשר עקבי בין צריכה רבה של קפה ובין סיכון מופחת לסוכרת מסוג 2 . עם זאת, אין המשמעות כי קפה אחראי למניעת סוכרת מסוג 2.

החוקרים מציינים כי מספר מחקרים בבעלי חיים רמזו לכימיקאלים מסוימים בקפה העשויים להשפיע לטובה על המטבוליזם. עם זאת, ככל הנראה אין מעורבות של המרכיב המושמץ ביותר של קפה קפאין.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא, במטרה להבין את הבסיס הביולוגי לקשר בין צריכת קפה וסוכרת.

Am J Clin Nutr 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה