הקשר בין חסך שינה ופרוטאינוריה (Am J Kidney Dis)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת American Journal of Kidney Disease מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה קשר בין שינה במשך חמש שעות, או פחות, ובין פרוטאינוריה.

החוקרים מיפן כותבים כי ייתכן והארכת משך השינה תסייע בהפחתת פרוטאינוריה, שהינה בפני עצמה גורם סיכון מרכזי למחלת כליות כרונית. יתרה מזאת, החוקרים משערים כי שיפור השינה עשוי להביא לתועלת דומה לזו של ירידה במשקל והפסקת עישון בכל הנוגע להפחתת הסיכון למחלת כליות כרונית.

החוקרים בחנו נתונים אודות למעלה מ-6,800 עובדים בגילאי 20-65 שנים מאוניברסיטת אוסאקה, שפנו לבדיקה שנתית לפחות פעמיים בין אפריל 2006 ועד מרץ 2010. בתחילת המחקר, באף אחד מהנבדקים ערכי eGFR לא היו נמוכים מ-60 mL/min/1.73m2, הם לא סבלו מפרוטאינוריה ולא קיבלו טיפול למחלת כליות. משך השינה נקבע ע”י הצגת השאלה לנבדקים בכל ביקור שנתי. פרוטאינוריה נבחנה באמצעות בדיקת שתן ראשון של הבוקר שנאסף בבית והובא למרפאה. החוקרים בחנו את הנתונים באופן רטרוספקטיבי.

משך השינה הממוצע של המשתתפים במחקר עמד על 6 שעות בתחילת המחקר ו-550 משתתפים פיתחו פרוטאינוריה במהלך 2.5 שנות מעקב.

החוקרים מדווחים על עליה של פי 1.28 בסיכון לפרוטאינוריה בקרב משתתפים שדיווחו על שינה של 5 שעות, או פחות, במהלך הלילה (p=0.05) ועליה של פי 1.72 בסיכון באלו שישנו 4 שעות, או פחות (p=0.007). גיל צעיר, עישון סיגריות משמעותי, שרידי חלבון בשתן בתחילת המחקר, ערכי HbA1c גבוהים וטיפול נוכחי למחלות לב וכלי דם היו כולם קשורים עם פרוטאינוריה. בנשים נרשמה שכיחות גבוהה יותר של משך שינה קצר (p=0.03), וכך גם באלו עם מספר גבוה יותר של עובדי בריאות במשפחתם (p=0.001).

היתרונות המרכזיים של המחקר נובעים מהמספר הרב של משתתפים צעירים, קבוצות גיל עליהן כמעט ולא דווח במחקרים קודמים; הערכת משך השינה במהלך כל תקופת המחקר וניתוחים סטטיסטיים שלא כללו עובדים במשמרות לילה, עובדה העשויה להשפיע על משך השינה.

המנגנון בבסיס הקשר בין חסך שינה ובין פרוטאינוריה עדיין אינו ידוע, אך ייתכן כי הבסיס הינו תהליך דלקתי מערכתי, המוביל לפגיעה בתפקוד האנדותל בגל ומרולים והתפתחות אלבומינוריה. החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Am J Kidney Dis. 2012;59:325-326, 343-355

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה