קרדיולוגים משיגים תוצאות אפקטיביות יותר מרופאי משפחה בטיפול בחולי אי ספיקת לב (American Heart Journal )

חוקרים קנדיים טוענים כי הצליחו לגלות את הסיבות מדוע הטיפול של קרדיולוגים בחולי אי ספיקת לב אפקטיבי יותר מזה של רופאים כלליים. המחקר פורסם ב-American Heart Journal . נראה ע”פ המחקר שהקרדיולוגים נוטים להיות אגרסיביים יותר בטיפול הן מבחינת רישום תרופות ספציפיות והן מבחינת הזמנת בדיקות אקוקרדיוגרפיה ואנגיוגרם מאשר בהתמחויות אחרות. כמו כן נמצא שלעיתים קרובות יותר רופאי משפחה מטפלים בחולים המבוגרים יותר, שחלקם היו חתומים על בקשה שלא לבצע החייאה (DNR- do-not-resuscitate).

כאשר הוציאו את נתוני החולים עם ה-DNR ההבדלים באפקטיביות הטיפול בין ההתמחויות צומצמה.

החוקרים מסבירים שבאונטריו קנדה, המקום שבו נערך המחקר אין מספיק קרדיולוגים בכדי לטפל בחולי אי ספיקת לב (HF) , וההתפלגות כיום היא שכ-20% מטופלים ע”י קרדיולוגים, 30% ע”י פנימאים והשאר ע”י רופאי משפחה בעיקר. 

החוקרים עקבו אחר תוצאות טיפוליות של 7,634 מטופלים עם HF אשר נכללו במחקר ה-EFFECT בין 2004 ל-2005 . המטופלים אופיינו בהתאם להתמחות הרופא המטפל.

נמצא שמטופלים שהיו תחת טיפול של רופא כללי היו בסיכון גבוה יותר של פי 1.5 לתמותה תוך 30 יום , ושל פי 1.29 להגעה ליעד משולב שכלל תמותה שנתית ואישפוז, בהשוואה לאלה שטופלו ע”י קרדיולוגים.

מטופלים אצל קרדיולוגים הופנו יותר לפרוצדורות דיאגנוסטיות, וכן שיעור גדול יותר מהם טופל באמצעות חוסמי בטא בהשוואה לאלו שטופלו ע”י רופאים כלליים (79.4% לעומת 67.3% ).  

לעומת זאת היה הבדל קטן יותר בין הקבוצות בשימוש בתרופות מקבוצת חוסמי ACE או ARB .

החוקרים מסכמים שנראה כי שמרבית הידע במסגרת לימודי המשך על HF מצטבר אצל המתמחים בקרדיולוגיה, אך האבסורד הוא שמרבית החולים מטופלים דווקא ע”י רופאי המשפחה, ולכן יש מקום להעמיק את הידע של רופאי המשפחה בניהול HF .

לדיווח במדסקייפ

Am Heart J 2012; 163:252-259 

הערת המערכת: זאת בדיוק הסיבה מדוע יזם החוג לאי ספיקת לב של האיגוד הקרדיולוגי את ביה”ס האינטרנטי לאי ספיקת לב.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה