האם האפקט של אומגה 3 במניעה שניונית קשור לשימוש בסטטינים ? (Eur Heart J)

מטופלים לאחר אוטם שריר הלב שאינם משתמשים בסטטינים עשויים להפיק תועלת משימוש בחומצת שומן N-3 (אומגה 3) ולהפחית הסיכון לאירועים קרדיווסקולרים חוזרים, כך עולה ממחקר חדש מה-Eur Heart J .

החוקרים מסבירים ברקע למחקר שהכשלון להוכיח יעילות במניעה שניונית של אומגה 3 במחקרים קודמים נובע ככל הנראה מכך שיותר ויותר מטופלים עושים שימוש הולך וגובר בסטטינים. במחקר הזה נעשה נסיון להעריך אם הסטטינים אכן מגבילים את התועלת של אומגה 3 במניעת אירועים קרדיווסקולרים מג’וריים במטופלים עם הסטוריה של MI .

נעשה ניתוח של נתוני מטופלים שהשתתפו במחקר האלפא-אומגה אשר חולקו לקבוצה של מטופלים קבועים בסטטינים (3740 מטופלים) וקבוצה של לא מטופלים קבוע בסטטינים (413). האפקט של מתן תוספת של 400 מ”ג EPA + DHA , ו/או -2 גר’ של חומצה לינולנית (ALA) על אירועים קרדיווסקולרים מג’וריים הוערך בקבוצות אלה.

להלן המימצאים המרכזיים:


  •  13% מהמטופלים בקבוצת המטופלים בסטטינים ו-15% מהקבוצה שלא טופלה בסטטינים עברה אירוע קרדיווסקולרי מג’ורי.

  • בקבוצת הסטטינים, תוספת של אומגה 3 לא הפחיתה את הסיכון לאירועים קרדיווסקולרים. יחס סיכון של 1.02 ו-p=0.88 .

  • בקבוצה שלא קיבלה סטטינים, 9% מאלה שקיבלו EPA-DHA + ALA חוו אירוע קרדיווסקולרי, בהשוואה ל-18% בקבוצת הפלצבו. יחס סיכון של 0.46 שהיה על סף המובהקות הסטטיסטית עם p=0.051 .

החוקרים מסכמים שעל בסיס המימצאים הללו ניתן לקבוע שמטופלים עם הסטוריה של MI אשר אינם נוטלים סטטינים, צריכה במינון נמוך של תוספת חומצת שומן N-3 עשויה להפחית הסיכון לאירועים קרדיווסקולרים. תוצאות אלה מצביעות על כך שהסטטינים מגבילים את האפקט של אומגה 3 בהפחתת סיכון של אירועים קרדיווסקולרים מג’וריים.

Eur Heart J 2012 published online

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה