מהו מקומם של הורים ומטפלים במאבק בהשמנה בילדות? (Circulation)

בהצהרה מדעית מטעם ה-AHA (American Heart Association) שפורסמה ב-Circulation טוענים המומחים כי מהעדויות עולה כי להגברת המעורבות של ההורים והמטפלים במאמצים להפחתת המשקל של ילדים שמנים, תועלת מוגבלת ולא-עקבית. עם זאת, המומחים טוענים כי ישנן מספר גישות הורות שנמצאו בעלות תועלת בשינוי הרגלים לא-בריאים של הילדים.

לדוגמא, ניטור-עצמי, שמשמעו התמקדות בהתנהגות ספציפית, דוגמת צריכת מזון או פעילות גופנית, מביאה להעלאת המודעות באשר לתדירות ביצוע התנהגויות אלו ושיטות לחיזוק חיובי נוטות להיות היעילות ביותר בהבאת השינויים המובילים לירידה במשקל.

מעורבות הינה מושג רחב והמומחים ביקשו להבין אם מעורבות מסוימת או גישות התייחסות ספציפיות יהיו יעילות יותר מאחרות, ועל-כן ערכו סקירה ספרותית ואכן מצאו כי יש גישות ייחודיות שהן יעילות יותר.

בהצהרתם סקרו המומחים את הנתונים ומצאו כי רק 2 מבין 12 מחקרים הדגימו הבדלים משמעותיים בטווח הקצר במשקל הילדים להורים שהיו מעורבים באופן פעיל יותר. מבין 12 המחקרים, רק שלושה דיווחו על הבדלים ארוכי טווח בירידה במשקל. באופן כללי, הנתונים האקראיים ומבוקרים סיפקו עדות מוגבלת בלבד התומכות בהגברת המעורבות של ההורים בנושא.

המומחים מסבירים כי לממצאים מספר סיבות, כולל העדר עוצמה סטטיסטית של המחקרים. בנוסף, הם מציניים כי הורים לילדים שמנים שלקחו חלק במחקרים קליניים נוטים להיות בעלי מוטיבציה גבוהה וככל הנראה כבר מעורבים מלכתחילה במאמצים של ילדיהם להפחתת משקל.

סיבה נוספת הינה כי מעורבות הינה מונח מאוד לא-ספציפי, כפי שהוזכר לעיל, ומעט מאוד מחקרים בחנו באופן ממוקד את הפעילות בפועל של ההורים. לכן, ייתכן כי המחקרים לא הציעו התערבויות ספציפיות. ייתכן כי מסיבה זו המחקרים לא הדגימו כל קשר.

בניגוד למחקרים אלו, ישנן עדויות מסוימות המצביעות על תועלת במקרים בהם ההורים או המטפלים מתמקדים בשינוי גישות ההתנהגות הבסיסיות. לדוגמא, מחקר אחד מצא כי חלה ירידה במשקל הגוף של הילד כאשר ההורים תכננו ארוחות, במטרה לצמצם צריכת חטיפים עתירי-קלוריות, וחיזקו את ילדיהם כאשר הקפידו על הרגלי אכילה נכונים. הם מציינים כי מצבים מסוימים במערכת היחסים בין הילד והורה עשויים לסייע בהגדלת הסיכוי שהילד יאמץ התנהגויות חדשות.

בהצהרה קוראים המומחים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Circulation 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה