אורטיקריה כרונית מלווה בסיכון מוגבר למחלות ממאירות (Arch Dermatol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת ינואר של כתב העת Archives of Dermatology עולה כי נוכחות אורטיקריה כרונית מעלה את הסיכון להתפתחות מחלות ממאירות בחולים מטייוואן.

החוקרים מדגישים כי הקשר בין אורטיקריה כרונית וממאירויות טרם אושר באופן חד-משמעי. למרות שישנם דיווחי מקרים הקושרים בין אורטיקריה ובין גידולים ממאירים, מחקר שכלל למעלה מ-1,000 משתתפים לא הדגים קשר בין אורטיקריה כרונית וגידולים ממאירים. קיים מידע אפידמיולוגי מוגבל בלבד בנוגע להיקף הקשר בין השניים.

בקרב כ-12,000 משתתפים שהיו במעקב למשך קרוב ל-70,000 שנות-אדם, נמצא קשר בין אורטיקריה כרונית ובין עליה בסיכון למחלות ממאירות (Standardized Incidence Ratio, או SIR, של 2.2), והסיכון היה דומה בגברים (SIR של 2.1) ונשים (SIR של 2.3). הסיכון הגדול ביותר לממאירויות זוהה באלו בגילאי 20-39 שנים (SIR של 5.8) ובגילאי 40-59 שנים (SIR של 3.8).

הנתונים מבוססים על נתונים שנאספו בין 1 בינואר, 1996, ועד 31 בדצמבר, 2008. החוקרים כללו חולים עם אבחנה של אורטיקריה שקיבלו טיפול ארוך-טווח בנוגדי-היסטמינים, שהוגדר כטיפול במשך לפחות שישה חודשים, במהלך תקופה של שנתיים.

מהנתונים עולה קשר בין אורטיקריה כרונית ובין סיכון מוגבר לממאירויות המטולוגיות (SIR = 4.1). זוהתה מגמה לפיה חלה ירידה בסיכון לממאירות המטולוגית בחולים עם אורטיקריה כרונית עם הגיל, כאשר הסיכון הגבוה ביותר תועד באלו מתחת לגיל 20 (SIR = 7.0). הסיכון לממאירות המטולוגית היה הגבוה ביותר בשנה הראשונה לאחר אבחנה של אורטיקריה כרונית (SIR = 16.5).

בנוסף, נמצא קשר בין אורטיקריה כרונית ובין סיכון מוגבר לממאירויות לא-המטולוגיות (SIR = 2.1). בין הממאירויות הלא-המטולוגיות, סרטן המוח (SIR =5.0), סרטן רטרופריטונאלי (SIR = 5.0), סרטן הפות (SIR = 4.0) וממאירויות של כליות ודרכי שתן (SIR = 3.3) היו הגידולים הקשורים באופן ההדוק ביותר עם אורטיקריה כרונית.

החוקרים כותבים כי מחקרים קודמים לא בחנו את הקשר בין גיל הופעת אורטיקריה כרונית ובין הסיכון לממאירות. מהמחקר עולה כי בחולים צעירים (מתחת לגיל 40) קיימת נטייה לסיכון מוגבר להתפתחות מחלות ממאירות, בעיקר ממאירויות המטולוגיות. מהתוצאות עולה כי נדרשת הערכה תקופתית ומקיפה בחולים צעירים.

Arch Dermatol. 2012;148:103-108

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה