האם טיפול בתרופות ממשפחת SSRI בהיריון מעלה את הסיכון ליתר לחץ דם ריאתי ביילודים? (BMJ)

ממחקר חדש שפורסם בכתב העת British Medical Journal עולה כי מתן תרופות ממשפחת SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor) לנשים הרות עשוי להגדיל את הסיכון להתפתחות PPHN ( Persistent Pulmonary Hypertension of Newborn) ביילודים.

מהמחקר עולה כי יילודים לנשים שטופלו ב-SSRI בשלבי הריון מתקדמים היו בסיכון גבוה כפליים ל-PPHN, בהשוואה ליילודים לאימהות שלא נטלו SSRI. הסיכון האבסולוטי היה 3 יילודים ל-1,000 מקרי חשיפה, והסיכון המוגבר היה קיים עם כל התרופות מהמשפחה (Class Effect), כאשר העלייה בסיכון עם תרופות שונות (Sertraline, Citalopram , Paroxetine ו-Fluoxetine) הייתה בהיקף די דומה.

במסגרת המחקר זיהו החוקרים נשים שנחשפו ל-SSRI ומצאו כי 11,014 מהאימהות (0.7%) מילאו אחר מרשם לטיפול ב-SSRI בשלבי הריון מתקדמים, ו-17,053 אימהות (1.1%) מילאו אחר מרשם לטיפול בתרופות אלו בשלב מוקדם של ההיריון בלבד. כ-54,00 אימהות נוספות ללא אבחנה פסיכיאטרית קודמת לא נטלו טיפול תרופתי כלשהו במהלך ההריון.

מבין היילודים לאימהות שנטלו SSRI רק בשלב מוקדם במהלך ההריון, 32 אובחנו עם יתר לחץ דם ריאתי פרסיסטנטי של היילוד. בקרב אימהות עם אבחנה פסיכיאטרית קודמת, 114 יילודים אובחנו עם PPHN. יחס הסיכויים המתוקן של הסיכון לאחר חשיפה ל-SSRI בהריון מאוחר עמד על 2.1.

בנוסף, הסיכון ביילודים לאימהות שמילאו אחר מרשם לטיפול ב-SSRI בשלב מוקדם במהלך ההיריון (לפני שבוע 8 להריון) עמד על 40% (יחס סיכויים מתוקן של 1.4).

המנגנון בו הטיפול התרופתי מוביל או מעודד התפתחות PPHN אינו-ידוע.

בשלב זה ממליצים החוקרים לרופאים להסביר ליידע את המטופלות שלהן בנושא הסיכון המוגבר, אך גם להדגיש כי מדובר במחלה נדירה. הם ממליצים לנקוט משנה זהירות בטיפול בנשים הרות עם SSRI, ובמידת האפשר, לשקול טיפולים לא-תרופתיים לדיכאון במהלך ההריון.

BMJ. Published online January 12, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה